Hallo allen
Waarschijnlijk is dit OT: mijn vraag behelst eigenlijk niet zozeer het juridische.
In de zomer van vorig jaar zijn vier allochtone jongens van vier verschillende nationaliteiten mijn woning binnengedrongen en ze hebben daar wat behoorlijk dure spullen gestolen.
Enkele uren later zijn ze door de politie in een nabijgelegen provinciestadje aangehouden. Die agenten vonden het vreemd: zo'n jonge jongens met zo'n dure spullen...
Enkele dagen later kon ik een groot deel van de buit gaan ophalen bij de politie.
Eind vorig jaar ontving ik een brief van het Parket, met de mededeling dat een van de verdachten moest verschijnen voor de jeugdrechtbank en dat ik me dus burgerlijke partij kon stellen. Ik heb een advocaat geraadpleegd die het dossier gaan inzien is. Het bleek om jongens te gaan die niet aan hun proefstuk toe waren.
Op advies van mijn advocaat heb ik mijn verzekeringen uitgevlooid en jawel: mijn familiale bleek een clausule diefstal te bevatten. De verzekering stelde voor een flink deel van de schade te vergoeden (geraamd: ca. € 1 000, uitbetaald € 850), op voorwaarde dat ik af zou zien van een rechtsgang. Ik heb daarmee ingestemd. Een mens moet daar ernstig in zijn, vind ik. Ik ben uitbetaald, dus ik heb geen materiële schade meer, alles is betaald. Wat me wel hoog blijft zitten, is dat die jongens bij hun verhoor wat verdachtmakingen aan mijn adres geventileerd hebben, waardoor ik er, een paar weken daarna, nog een huiszoeking bovenop kreeg. Natuurlijk werd er niets gevonden: de verdachtmakingen waren dan ook behoorlijk van de pot gerukt, maar goed: de politie moet zijn werk doen.
Vorige week ontving ik een brief van een organisatie die werkt rond "alternatieve maatregelen", herstelbemiddeling dus.
En ik weet het nu even niet meer: ik ben geen voorstander van strenge straffen. Ik denk dat die niks oplossen en dat daarmee noch die krapuultjes, noch de samenleving een dienst bewezen wordt. Aan de andere kant is herstelbemiddeling niet iets gratuits, het vereist enige inzet van het "slachtoffer": er zijn de gesprekken, die zullen plaatsvinden redelijk ver hiervandaan. Wellicht zal ik er een deel van mijn immer schaarse verlof voor moeten opofferen. Maar aan de andere kant dan weer: als het enigszins helpt om vier exemplaren jong geboefte op het rechte pad te helpen is het dat dan ook weer waard.
Wie heeft ervaring met dergelijke herstelbemiddeling? En wat zou u doen? Ik weet het ècht niet meer...