zaak geseponeerd, waarom?

frevd
Topic Starter

zaak geseponeerd, waarom?

#1 , 30 mar 2012 14:27

bij deze een vraag.

er wordt ingebroken bij mij thuis, wordt vanalles gestolen. FEIT
politie komt ter plaatse en stelt alles vast, lijst de verdwenen goederen op. VASTSTELLING
dader wordt gezocht, gevonden, en deze bekend de feiten. BEKENTENIS

zaak wordt doorgestuurd naar het parket.
na een jaar en half moet ik zelf het initiatief nemen om te weten te komen dat de zaak geseponeerd is.

hoe kan dit in godsnaam??? gaat hierbij over een som van om en bij de 10.000 euro.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2012 17:09

Met het PV nr eens contact opnemen met de griffie van het parket.
Ofwel kan je dan langsgaan ofwel een brief schrijven.
Hebt u zich ook als slachtoffer laten registreren?

Eddy009

#3 , 31 mar 2012 08:58

Op de 'waarom'-vraag kan ik moeilijk antwoorden.

Het is wel zo dat het vervolgingsbeleid verschilt van parket tot parket. In het arrondissement BRUSSEL kan het parket het werk niet aan, en dan bestaat er vermoedelijk ergens een richtlijn dat ze bepaalde welomschreven wanbedrijven niet vervolgen. Indien dezelfde feiten zouden gebeuren in pakweg de regio VEURNE, dan kan je er quasi zeker van zijn dat er wel zou vervolgd worden.

Een andere piste is dat de dader 'verdwenen' is.

Ik stel concreet voor dat je de Procureur des Konings aanschrijft met het verzoek om toelating te bekomen tot inzage/kopiename van het strafdossier. Eens je de toelating hebt bekomen, bestel je best een afschrift van het dossier. Probeer vervolgens af te leiden uit het dossier waarom er werd overgegaan tot seponering.

Desgevallend kan je de dader nog steeds rechtstreeks laten dagvaarden voor de correctionele rechtbank.

Reclame

xenne

#4 , 31 mar 2012 11:36

Een van de dingen die het parket kan beslissen wanneer het niet vervolgt, is om de zaak te seponeren, dat wil zeggen dat hij zonder gevolg wordt geklasseerd. Het parket kan daarvoor verschillende redenen aanhalen:

De toestand is intussen geregulariseerd.
Er is maar een beperkte maatschappelijke weerslag.
Het nadeel is zeer klein.
De redelijke termijn werd overschreden.
De dader is minderjarig.
Er is te weinig recherchecapaciteit.
Het parket heeft andere prioriteiten.
Het gaat niet om een misdrijf.
Er zijn onvoldoende bewijzen.
Het misdrijf is verjaard.
De dader is overleden.
Het parket is niet bevoegd.
De dader geniet immuniteit.
De dader is niet bekend.

vermoedelijk is in dit geval de dader minderjarig of niet meer in leven? want de feiten lijken mij niet van die aard om te seponeren

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2012 18:04

En?
Geen verdere vragen meer?
Al contact genomen met parket?
(registratie als slachtoffer)
U zou bij uw aangifte ofwel op het bureau ofwel daarna toegestuurd een attest aangifte hebben moeten krijgen met al de nodige uitleg.
Tevens een copie van uw verhoor(blad)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”