vonnis: klacht burgerlijke partij gegrond. wat nu?

xenne
Topic Starter

vonnis: klacht burgerlijke partij gegrond. wat nu?

#1 , 08 mar 2012 18:43

onlangs is mijn zaak voorgekomen in gent. het vonnis werd vorige vrijdag uitgesproken. ik was zelf niet aanwezig. blijkbaar vindt men het ook niet nodig de mensen te informeren, dus als je het vonnis wil inkijken moet je naar de griffie. dat heb ik dus gedaan:

Code: Selecteer alles

de rechtbank verklaart de eis van de burgerlijke partij toelaatbaar & gegrond, de tegenpartij zou me dus een bepaald bedrag moeten betalen te vermeerderen met de vergoedende intresten aan de wettelijke interestvoet vanaf 2 augustus 2010 tot heden, de gerechtelijke moratoire intrest aan de wettelijke intrestvoet op hoofdsom en vergoedende interesten vanaf heden tot de dag der betaling, en de kosten.
allemaal mooi... maar gaat justitie er voor zorgen dat ik dit geld krijg? of hoe gaat dit praktisch in zijn werk? ik heb deze zaak zelf gepleit zonder advocaat.

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2012 18:55

Algemeen:
Normaal wordt gezegd wanneer de uitspraak is .... dat je daar zelf niet moet aanwezig zijn en dat een termijn later het vonnis ter inzage ligt.
Volgens mij krijg je het daarna nog toegestuurd.

Tegenpartij kan vermoedelijk nog in beroep gaan....
Daar zijn termijnen voor afhankelijk van type vonnis.
Vonnis zal vermoedelijk ook nog moeten betekend worden aan tegenpartij.
Dit gebeurd door een deurwaarder.
via
http://www.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgopocket.be/nl/content/justitie" onclick="window.open(this.href);return false;
kan je na keuze taal naar publicaties ..... daar staan 80 tal brochures.

Of stap eens binnen in een justitiehuis
http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... tiehuizen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze links zullen hopelijk wel werken ..... zijn blijkbaar grote kuis aan het doen....

xenne
Topic Starter

#3 , 08 mar 2012 19:14

bedankt, ik heb een interessante brochure gevonden

http://justice.belgium.be/fr/binaries/U ... 138476.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

meer bepaald :

Code: Selecteer alles

Wat als de dader u niet vergoedt ondanks de beslissing van de rechter? U moet zich dan wenden tot een gerechtsdeurwaarder om het vonnis te laten betekenen aan de veroordeelde en/of het vonnis ten uitvoer te laten leggen. Zo kan er eventueel beslag gelegd worden op een deel van het loon of de goederen van de veroordeelde. Informeer steeds naar de kosten van een dergelijke procedure en naar een eventuele tussenkomst van uw verzekering rechtsbijstand. Het is aangewezen om een advocaat te raadplegen alvorens één van deze stappen te ondernemen. De hierboven beschreven procedures zijn immers ingewikkeld en de belangen zijn aanzienlijk (o.m op financieel vlak). Het is daarom belangrijk dat u als slachtoffer hierover goed geïnformeerd en voorgelicht wordt.
dus het kan nog een lange weg worden... ik vind dat men als slachtoffer toch in de kou blijft staat... men wint dan een zaak, maar als beklaagde niet betaalt moet je dure procedures opstarten om toch nog aan je geld te geraken. blijkbaar is er geen druk van justitie op de beklaagde om de burgerlijke partij te vergoeden, dit terwijl ze wel druk zetten op betaling van de boete (gevangenisstraf indien betaalt binnen de termijn)

maar eerst afwachten of er beroep komt

Reclame

Eddy009

#4 , 08 mar 2012 19:41

Franciscus, het betreft een burgerlijke partijstelling, dus strafrechter --- in zulks geval krijg je het vonnis niet automatisch toegestuurd. Ofwel moet je het gaan inzien ter griffie ofwel een afschrift bestellen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2012 21:51

Dat vermoeden had ik ook maar vrager heeft dat (nog) niet gezegd.
Dus daarom wat algemener.

xenne
Topic Starter

#7 , 10 mar 2012 11:01

ik heb een beetje het gevoel dat dit tijdverlies geweest is... oké, ik heb de zaak gewonnen... de beklaagde moet wel een stevige boete betalen aan de staat (of 8 dagen brommen), maar als hij mij niet vergoed moet ik een dure procedure opstarten met een gerechtsdeurwaarder. en het blijft dan nog afwachten of de beklaagde zal kunnen betalen. beklaagde is trouwens niet komen opdagen op het proces, is dus bij verstek veroordeeld... het vonnis heb ik inderdaad niet thuis gekregen, ik ben het moeten gaan inkijken (hebben ze me gezegd de dag dat zaak voorkwam). blijkbaar sturen ze het vonnis ook niet naar de beklaagde? dit zou gaan via zijn advocaat, maar er was geen advocaat...

Creatief

#8 , 10 mar 2012 14:09

ik heb een beetje het gevoel dat dit tijdverlies geweest is... oké, ik heb de zaak gewonnen... de beklaagde moet wel een stevige boete betalen aan de staat (of 8 dagen brommen), maar als hij mij niet vergoed moet ik een dure procedure opstarten met een gerechtsdeurwaarder. en het blijft dan nog afwachten of de beklaagde zal kunnen betalen. beklaagde is trouwens niet komen opdagen op het proces, is dus bij verstek veroordeeld... het vonnis heb ik inderdaad niet thuis gekregen, ik ben het moeten gaan inkijken (hebben ze me gezegd de dag dat zaak voorkwam). blijkbaar sturen ze het vonnis ook niet naar de beklaagde? dit zou gaan via zijn advocaat, maar er was geen advocaat...
En wie moet die dure procedures dan betalen? Is dat op kosten van de eisende partij of verwerende partij?

Stel, nalatenschap wordt ingekort en tegenpartij moet ons uitbetalen, maar wil het niet. Wat gebeurt er dan verder?

Creatief

#9 , 12 mar 2012 12:24

En wie moet die dure procedures dan betalen? Is dat op kosten van de eisende partij of verwerende partij?

Stel, nalatenschap wordt ingekort en tegenpartij moet ons uitbetalen, maar wil het niet. Wat gebeurt er dan verder?
Ik haal deze vraag nog even naar boven. :D

xenne
Topic Starter

#10 , 12 mar 2012 12:34

De kosten moet je iig voorschieten, en het schijnt de moeite te zijn. mogelijks kan je dan wel een gedeelte terug vorderen vd beklaagde, mar het moet er zijn. In mijn geval gaat het over vijf honderd euro en ze raden me gewoonweg af deurwaarder in te schakelen want ik ga er mijn broek aan scheuren.

Creatief

#11 , 12 mar 2012 14:33

Bedankt, xenne.

Kingfisher

#12 , 12 mar 2012 16:15

Hangt er van af of de tegenpartij vermogend is of niet. Een kei kan je niet stropen. Jij zal moeten voorschieten, maar uiteindelijk komen de kosten toch op de tegenpartij terecht. Wel is het zo dat als de gerechtsdeurwaarder beslag laat leggen, hij met het geld eerst zijn eigen kosten zal terugbetalen, en dat de rest naar u zal gaan.

Creatief

#13 , 12 mar 2012 16:30

Bedankt voor de info, Kingfischer. Een kei kan je niet stropen, zeg je. Maar er bestaan wel nog de Actio Pauliane.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”