Beste,
Graag zou ik te weten willen komen of de volgende situatie strafbaar is, en of het wellicht iets op zou leveren om hier aangifte van te doen.
Een ex-vriend bedreigt zijn ex-vriendin telefonisch. Hierbij verklaart hij een man van Poolse afkomst in te gaan huren om haar voor 300 Euro te vinden. Hij vervolgt zijn verhaal.. en vertelt dat wanneer de Pool haar gevonden heeft, hij hem 50 Euro per kogel zal betalen.
Zijn ex-vriendin is hier uiteraard erg van ontdaan. En zegt haar ex-vriend dat ze dit gesprek op haar mobiele telefoon heeft opgenomen, en dat ze meteen aangifte tegen hem te gaan doen. Hierop zegt de ex-vriend dat hij haar morgen dan wel eens zal opzoeken, om haar telefoon dusdanig toe te takelen, dat het opgenomen gesprek niet meer als bewijs kan functioneren.
Het letterlijke citaat is: "dan zie ik je morgen. Dan stamp ik je telefoon helemaal aan gort, en dan heb je niets meer".
De volgende dag heeft de ex-vriend deze stappen niet ondernomen, maar zijn ex-vriendin is ontzettend bang voor zijn dreigementen.
Graag zou ik willen weten of zijn ex-vriendin hier aangifte van kan doen op basis van Artikel 285 Wetboek van Strafrecht.
Mijn vraag is hierbij, of het opgenomen mobiele telefoongesprek rechtmatig verkregen bewijs is?
Het scenario wat hieraan vooraf ging is als volgt: Wanneer zijn ex-vriendin hem ten kenne geeft dat hij haar met rust moet laten, en dat ze zal gaan verhuizen slaan bij hem de stoppen door.
Dit gesprek vind plaats per computer, op Msn messenger.
De ex-vriend zegt in dit gesprek meerdere malen dat hij de Pool voor 300 euro in zal gaan huren om haar te vinden.
De ex-vriendin schrikt hier erg van, en blokkeert en verwijderd hem van Msn.
Direct daarna belt hij haar op. Haar telefoon had ze al dagen uit staan, doordat hij haar telefonisch lastig bleef vallen. Maar deze had ze zojuist weer aangezet. Ze zag dat haar bedreiger belde, en nam op. De reden dat ze opnam was uit angst voor verdere bedreigingen wanneer ze hem geen gehoor zou geven. Wanneer haar ex-vriend begint te praten schrikt ze meteen van zijn toon. De agressieve klanken, en de heersende angst zorgen er voor dat ze het gesprek meteen opneemt. Uit dit gesprek volgen de bedreigingen met moord.
Waarbij hij een Poolse man in huurt, en hem 50 Euro per kogel zou gaan betalen.
In conclusie nemend, de volgende vragen:
1. Is dit strafbaar? Zoja, welke strafmaat?
2. Is het verstandig om hier aangifte van te doen?
3. Is het telefoongesprek voldoende bewijs? En vooral, is het geen vorm van onrechtmatig verkregen bewijs?
Alvorens hartelijk dank