diefstal van mijn motorboot

ed kaandorp
Topic Starter

diefstal van mijn motorboot

#1 , 16 sep 2010 20:22

hallo allemaal,
Ongeveer 1 1/2 maand geleden is mijn motorbootje gestolen uit de jachthaven waar hij lag.
Ik wou op een mooie dinsdag avond even een hengeltje uitwerpen en kwam er achter dat mijn boot weg was.
Wat nu? Ik naar huis om via internet aangifte te doen. (achteraf kan dit dus niet bij een geregisteerd vaartuig)
Voordat ik inlogde heb even snel gekekeken op marktplaats en wat schetst mijn verbazing mijn bootje word te koop aangeboden bij een watersport bedrijf 150 km verderop.
Ik aangifte gedaan met foto's prive' ,marktplaats advertentie, registratie bewijs, e.d.
Nu is de boot wel inbeslag genomen door de politie maar doet het watersport bedrijf geen afstand van de boot.
Ik heb onlangs een schrijver gehad van de rechtbank assen of ik 30 september even op de rechtzaak wil verschijnen.
De boot staat op mijn naam, heb aangifte gedaan en wil hem graag weer in bezit hebben.
Wat staat mijn straks te wachten in het gerechtshof?
Ik heb vernomen dat als het watersportbedrijf ter goede trouw de boot heeft gekocht van iemand ik mijn boot gewoon kwijt ben.
Klopt dit en wat kan ik hier tegen doen?.

vr. gr Ed Kaandorp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2010 20:41

Gaat je vraag over Belgisch of over Nederlands recht?

sniper

#3 , 16 sep 2010 20:44

ik hoop dat je boot niet in delfzijl ligt, want ik heb daar net een boot gekocht en wil hem op 1 oktober halen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

ed kaandorp
Topic Starter

#4 , 17 sep 2010 17:37

Nederlands

gr Ed

Franciscus

#5 , 17 sep 2010 18:38

Dan is het Nederlands recht van toepassing - u bent Nederlander en woont in Nederland en misdrijf is ook van Nederlandse origine -
Wat het ook zal zijn als die firma kan bewijzen dat zij een normale som heeft betaald voor die boot en kan bewijzen dat er niets verdacht aan haar koop is ...

Vandebos

#6 , 17 sep 2010 19:17

Vraag dringend eens stellen op http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ed kaandorp
Topic Starter

#7 , 17 sep 2010 19:35

Beste Franciscus,
Ik kan helaas niets opmaken uit Uw reactie behalve dat hier het Nederlands recht van toepassing is omdat ik Nederland woon, de boot in Nederland is gestolen en de boot in Nederland te koop word aangeboden.

De boot staat geregisteerd op mijn naam. Dus als de botenhandelaar (heler) de (gestolen)boot ter goede trouw van iemand zou kopen moet de handelaar de boot op zijn naam zetten. Of de handelaar heeft een vals registratie bewijs gekregen van de verkoper (dief) of hij heeft de boot gekocht zonder. Bij het overschrijven komt dit toch boven water? Elke watersporthandelaar hoort ook te weten dat een snelle motorboot geregistreerd staat.
Dus hoe kun je een dergelijke boot ter goede trouw van iemand kopen?
Het rompnummer komt overeen met degene op mijn registratie bewijs anders had de politie de boot toch niet in beslag genomen.
Met welke bewijslast kan ik nog meer wapenen tegen deze heler.
vr. gr Ed

ed kaandorp
Topic Starter

#8 , 17 sep 2010 19:38

Bedankt Vandebos ga meteen aan de slag

Franciscus

#9 , 17 sep 2010 19:49

U dient zich te richten tegen de dader van het feit - tot nu toe bewijst niets dat de 'bezitter' ook de 'heler' is.
De dader zal hoop ik gestraft worden maar of de boot terug naar u gaat .... daar kan ik niet met 100% van zeggen dat dat ook zal gebeuren. Ik heb al andere zaken geweten die juridisch volledig correct werden afgehandeld.
Er staat u een redelijk ingewikkelde procedure te wachten met EN strafrechtelijke en burgerlijke aspecten.

Bezit is nog steeds titel van eigendom omgeacht de 'papiertjes'

De rest zal om u niet te verwarren best door een advocaat worden uitgelegd want ik hoop dat je die ondertussen al hebt
PS zorg dat er ook bewarend beslag wordt gelegd door de advocaat.

Als verhaaltje: een auto verdwijnt - wordt gevonden door politie - papieren vals of niet vals - beslag door parket... X tijd erna beslag opgeheven en strafrechtelijk zaak geseponneerd --- Gelukkig had men ondertussen ook burgerlijk beslag gelegd want anders was de wagen Mercedes xyz met de noorderzon verdwenen. Na 3 jaar toch nog geen gelijk gekregen en wagen bleef bij 'nieuwe' eigenaar. (PS dit zijn de grote lijnen en niet 100 % juiste weergave want er kwam natuurlijk nog wel wat bij kijken).
Ik verwittig maar.

ed kaandorp
Topic Starter

#10 , 18 sep 2010 21:41

Is een heler niet iemand die gestolen goederen te koop aanbied?
De dader zijn naam is waarschijnlijk Haas en zal daarom nooit boven water komen.

Franciscus

#11 , 20 sep 2010 19:44

Hij die weet heeft van dat het gestolen is. Dat is iets wat met alle mogelijk rechtsmiddelen kan bewezen worden.
Maar als dat niet kan is er geen misdaad uit hoofde van de 'nieuwe' eigenaar en dus niet vervolgbaar.

Bezit is titel van eigendom in rpincipe als u het voorwerp terug zou hebben - u hebt de eigendomspapieren dan is het aan de andere om te bewijzen dat het van hem is.

Heel lang geleden is de wagen van een vriend gestolen in B. Deze bleek enkele weken later rond te rijden in N ... wel
voertuig werd getraceerd ... de N nplt erafgehaald en de B nplt erop gehangen ... dat mag niet maar van dat ogenblik was het terug een B wagen .... (Juridisch niet helemaal korrect natuurlijk). Toen perfect doenbaar.

ed kaandorp
Topic Starter

#12 , 24 sep 2010 19:14

Hallo Franciscus,
Ik wil de botenhandelaar helemaal niet vervolgen. Ik wil in de eerste instantie alleen mijn boot terug.
Of dit bedrijf strafbaar is zoekt de politie cq rechtbank maar uit naar mijn idee.
Als ik straks echt een rechtzaak moet aanspannen tegen dit bedrijf en een dure advocaat moet inschakelen kan ik dan ook andere onkosten declareren zoals:
*liggeld in jachthaven
*verzekering
*mijn gestolen visspulllen
* vrije dagen, reiskosten enz.
Is het tegenwoordig noodzakelijk om zelf aangekochte spullen vast te leggen bij een notaris om zeker te weten dat als je iets koopt het ook echt van jou is?
vr gr Ed

Franciscus

#13 , 25 sep 2010 18:40

Bezit is titel van eigendom - die firma/persoon kan in het volste vertrouwen iets gekocht hebben - aan u om dat te bewijzen dat u daarvoor de eigenaar was - dat het gestolen is en dat u het terugwil.
Gezien de nieuwe eigenaar GEEN FOUT heeft gemaakt gaat u dat enkel terugkrijgen als u hem vergoed.
U zal bij de dader moeten zijn om dan uw schade betaald te krijgen. Het is een rechter die hierover oordeelt en dus
u zegt het zelf als de rechtbank beslist dat X de dader is en Y het van Z rechtmatig heeft gekocht blijven de spullen bij Y.

Als u hier iets wil aan doen zal u de rechtsorde te beginnen bij het Romeins recht moeten veranderen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”