boekhouder dient geen aangiftes in

phantomtwister
Topic Starter

boekhouder dient geen aangiftes in

#1 , 20 apr 2010 15:54

Vorig jaar kreeg ik plots van de btw een brief dat er 2 maand geen aangiftes waren binnengekomen, en dat ik een boete van 1500 euro ging krijgen daarvoor. Meteen heb mijn boekhouder gebeld, en zei dat het om een softwarefout ging waardoor het niet is doorgegaan.
De boete is verminderd geweest naar 500 euro, en heeft hij afgetrokken van de fakturen van de volgende maanden.

Gisteren heb ik terug een brief gekregen van de btw dat januari terug niet is binnengegeven. En na zelf naar de dienst BTW te bellen februari en maart ook nog niet.
Dus ik verwacht me wel weer aan een boete. Maar ik wil met die persoon niets meer te maken hebben en overstappen naar een andere boekhouder. Momenteel neemt hij zelfs zijn telefoon niet meer op, en mailt met ook niet terug. Vandaag (20e) moet BTW van maart betaald zijn, maar tot op dit moment weet ik nog altijd niet hoeveel...

Kan ik ergens een klacht indienen zodat die boete voor hem is? Of kunnen erkende boekhouders dit zomaar doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 20 apr 2010 16:49

Je kan inderdaad de boekhouder verantwoordelijk stellen. Is jouw boekhouder een 'boekhouder' dien dan een klacht in bij het beroepsinstituut van erkende boekhouders en fiscalisten: www.bibf.be. Is jouw boekhouder een 'accountant' dan bij het instituut van de accountants en belastingconsulenten: www.iec-iab.be.

Ik raad je ook aan zo snel mogelijk een andere boekhouder te zoeken. De nieuwe boekhouder kan de overdracht volledig zelf regelen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2010 17:31

Los van uw boekhouder ... u blijft wel verantwoordelijk voor uw eigen aangifte.

Contacteer een andere boekhouder - vermoedelijk weet je wel wat de vorige afrekening was - per maand betaald men dan ongeveer 1/3 van de vorige afrekening.
Uw eigen boekhoudsysteem geeft dat geen BTW aangiftedocument af - bij ons wel is nu in xml formaat.
Bij ons storten wij en niet onze boekhouder - dus weten wij wel welke bedrag ongeveer.
Het geld gaat ook van uw rekening dus kan je daar ook controleren.
Maar ik vermoed dat je nu ook voor april te laat zal zijn.
Dus best zo wnel mogelijk bellen of laten bellen door de nieuwe boekhouder.
PS de oude heeft geen retentierecht op uw boekhoudgegevens en facturen

Reclame

phantomtwister
Topic Starter

#4 , 20 apr 2010 19:13

bedankt voor de antwoorden.
Een nieuwe is reeds aangesproken, en zal die eerste maanden al nihil doorgeven zei hij.

Ik betaal ook zelf steeds per maand van eigen rekening. Met de betaling ben ik niet te laat, maar het doorgeven van hem naar de btw wel. Maar dit kan ik toch niet gaan kontroleren als hij het daadwerkelijk doorgegeven heeft. Het is met tax on web dat het probleem is zegt hij, maar anderen hebben precies geen problemen daarmee...

Het is hij die de fout heeft gemaakt, met een klacht in te dienen bij het bibf kan hij enkel een tuchtsanctie krijgen heb ik gelezen.
Er moet toch een mogelijkheid zijn om die persoon voor mijn toekomstige boete te laten opdraaien.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”