#4 , 24 jan 2010 21:41
Ik heb die situatie in het jaar 2000 ("goede vrijdag" voor Paasdag) meegemaakt. Bij het constateren van de diefstal hebben we onmidellijk StopCard verwittigd. Alle betaalkaarten en kredietkaart werden op de slag geblokkeerd, alsook de betaalkaarten en kredietkaart van mijn partner (spaar- en zichtrekeningen zijn met elkaar verbonden).
2de stap: Onmiddellijk aangifte gedaan op politiekantoor.
Het was voor ons gezin een "zwarte zaterdag". Voor één keertje haalde ik om met de kids te gaan winkelen baar geld af van de bank. Ik had in die week een nieuwe keuken geplaatst en betaald en wou persé met het afghealde cash geld toekomen om de kinderen te kleden. Normaal gezien betaalde ik altijd met de bankkaart en overschreed ik wel eens mijn aankoopbudget om ze volledig in het nieuw te zetten, maar voor die week was mijn budget gelimitteerd.
Niet enkel mijn bankkaarten waren gestolen. In mijn portefeuille zat ook nog voor 15.000 BEF cash geld, voor 6.000 BEF maaltijdcheques en nog enkele cadeaucheques + toen nog gewone bankcheques. Eveneens miste ik mijn SIS-kaart, identiteitskaart en rijbewijs. Het was een duur dagje uit winkelen, maar een gouden dag voor de pocketdief.
In huis had ik maar zeer weinig cash geld, nauwelijks genoeg om frietjes te halen in de frituur. Ik hoopte geld te kunnen afhalen met de bankaart van mijn partner. Helaas, deze werd onmiddellijk ingeslikt door de bankautomaat.
In mijn eigen gemeente vroeg ik onmiddellijk een nieuwe identiteitskaart aan, alsook een nieuw rijbewijs. Ik moest het nog even doen met 2 A4-velletjes ter vervanging. Indien de nieuwe identiteitskaart klaar zou zijn, moest ik toen 500 BEF betalen, alsook voor mijn rijbewijs. Het ziekenfonds stelde ik eveneens op de hoogte van de vedwijning van mijn SIS-kaart. Ze zouden de hernieuwing inzetten over enkele dagen.
Een 5-tal dagen na de vedwijning ontving ik een telefoontje van de Rijkswacht. Ik kon mijn portefuille afhalen. Ze hadden deze gevonden tussen de winkelrekken, maar zonder geld. Alle kaarten, zelfs ook de VISAkaart zat er nog in, mijn rijbewijs, ...
Maaltijdcheques, cadeaucheques, cash geld was tot de laatste cent leeggeroofd. De buit was groot genoeg en met de kaarten kon niemand iets doen zonder pincode.
Toen ik mijn portefuille terugkreeg van de politie was ik écht vies van mijn portefeuille, gewoon omdat een vreemd iemand in mijn portefeuille had gerommeld. Het heeft toen bijna een jaar geduurd om dat vieze gevoel te kunnen wegwerken.
Op de dag dat ik mijn portefuille terugkreeg, heb ik alle instanties terug geïnformeerd dat ik zowel mijn Siskaart, rijbewijs en identiteitskaart terug had. De aanvraag tot hernieuwing, waar je toch enkele maanden op moet wachten, werd geannuleerd.
Voor wat betreft de SIS-kaart: hier kon de pocketdief ook niets mee doen.
Voor wat betreft pocketdieven: meestal treden die niet alleen op, maar hebben enkele maatjes bij. Het stelen en doorgeven van de buit gaat zo snel dat het bijna zelfs niet met een camera te filmen is. De kids (toen 16 en 18 jaar) wandelden bij dit dagje uit voortdurend langs me en hadden zelfs niets gemerkt. Erger nog: onze 18 jarige keek zelfs toe in stad tot de portefeuille veilig opgeborgen zat.
De dag van de diefstal had ik nog het geluk dat de oudste dochter het nummer van StopCard in haar GSM had staan. Ikzelf had die niet in mijn GSM staan.
Voor wat betreft de bankcheques: deze zaten ook nog in mijn portefuille. Het blokkeren van de rekeningen en bankcheuqes had wel tot gevolg dat er in de week na de verdwijning een handelaar aan mijn deur stond om zijn geld te vragen. Hij kon mijn uitgeschreven bankcheque niet innnen, die ik een 14 dagen voor de feiten had uitgeschreven. Hij begreep de situatie en ik heb hem dan ook nadien cash geld gegeven.
Voor wat betreft de bankkaarten en visakaar van mezelf en mijn partner: deze werden automatisch vernieuwd door bank. Dit duurde maar enkele dagen.