Hoe correct particulier inkopen om heling tegen te gaan

Bert2
Topic Starter

Hoe correct particulier inkopen om heling tegen te gaan

#1 , 07 nov 2009 20:19

Ik heb een zaak in tweedehandsbouwmaterialen (werktuigen, etc) en koop dus geregeld werktuigen aan van zowel zelfstandigen, als uit faillisementen, als van particulieren (einde bouw, erfenissen, op verkoopssites, etc..).

Ik stel vast dat bepaalde particulieren mij redelijk veel te koop aanbieden of redelijk veel verkopen (op bijvoorbeeld Kapaza) tegen goede (maar niet overdreven lage) prijzen. Zij maken daar mijn inziens dus een soort van zwart handeltje van.

Mijn grootste bezorgheid is nu dat daar gestolen goed tussen kan zitten wat ik absoluut niet wil aankopen en vandaar mijn vraag: hoe kan ik dit tegengaan? (wat zijn de goede praktijken om correct in te kopen)? Op dit moment laat ik hun altijd een papier tekenen met hetgeen ze verkopen aan mij, de prijs en hun adres zodat alles traceerbaar is, alleen kan ik die gegevens niet controleren of ze correct zijn.

Mijn tweede vraag is: als ik een vermoeden heb dat de bewuste particulier zwart handelt (=25% van Kapaza denk ik), is dat dan ook al strafbaar op zich?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
digits

#2 , 08 nov 2009 11:07

Mijn tweede vraag is: als ik een vermoeden heb dat de bewuste particulier zwart handelt (=25% van Kapaza denk ik), is dat dan ook al strafbaar op zich?
het is pas "zwart" als zij hun inkomsten op het einde van het jaar niet aangeven. op het moment dat jij dat aankoopt kan je dus niet weten of zij hun inkomsten aangeven.

mijns inziens heb jij daar dus geen last van. wat die persoon wel/niet aangeeft bij zijn belastingen ligt buiten jouw bereik.
je kan misschien wel bij die mensen zeggen dat je een bedrijf bent, dan weten ze ook wel dat je dat gaat ingeven als kosten, en dat er dus steeds een papierspoort naar hen *kan* leiden. zo is je geweten ook in orde ;)

3399AAaa

#3 , 08 nov 2009 20:50

de zwarte markt die door particuliere verkopers wordt ingenomen op de e-commerce sites bloeit volop en maakt de officiële markt kapot.

Een verwant van mij heeft daar ervaring mee. Hij deed aangifte bij www.e-cops.be . Je kan daar je klacht tegenover die persoon formuleren, als je een misdrijf vermoedt. (een factuur krijg je van hen toch niet vast). Er wordt bij bevestiging van die klacht automatisch een pv-nummer aan jou doorgegeven. Na enkele weken of enkele maanden krijg je bericht over die zaak (per post).

De persoon die ik ken heeft op die manier drie particuliere verkopers overgedragen. Dat is niet mooi zou u denken, maar hij als officiële verkoper (die wel facturen maakt en btw betaalt) had flink te lijden onder de zwarte handel van die mensen. Hij had daar dus WEL LAST VAN. De aangiftes hebben succes gehad. Twee van de drie verkopers vlogen tegen de lamp. Maar het ging dan ook om gortige gevallen. Die e-cops lachen er niet mee.

Bovendien als zij onder de voorwaarden van het begrip handelaar vallen zoals in het wetboek van koophandel vermeld (en daar beslissen zij zelf niet over), dan zijn ze strafbaar als ze op vraag van een klant geen factuur uitschrijven.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2009 19:46

Vraag steeds hun identiteitskaart en noteer het nummer van de kaart of het rijksregisternr achteraan of hun plaats geboorte en datum.
Adres staat er niet meer op.

Bert2
Topic Starter

#5 , 10 nov 2009 09:32

Hun identiteitskaart noteren vind ik een goeie: alleen gaan velen dat niet willen. Ikzelf dacht eerts voorschotten te storten op "hun" bankrekening. Alleen ben ik dan te kwetsbaar als het fout loopt (zeker in het bouwwereldje)

Franciscus

#6 , 10 nov 2009 18:34

Als u handelaar bent en u koopt goederen aan ZONDER de identiteit van de koper te kennen en daarmee bedoel ik via identiteitskaart later blijkt het gestolen goed te zijn bent u een heler.
Bij een firma hebt u factuur - btw en ondernemingsnummer - bij een particulier de persoonsgegevens.
Bij mijn weten zal u het dan mogen gaan uitleggen bij een rechter.

PS maak eens een afspraak met de teamcommissaris van uw zonale recherche-eenheid bij de politie.

Bert2
Topic Starter

#7 , 12 nov 2009 12:57

Ik heb inlichtingen gevraagd bij een advocaat hierover want ik wil weten of het niet voldoende is de nummerplaten, emailadres en/of telefoonnumer te noteren.

Je zegt wel dat je bij een firma een factuur krijg waardoor je zijn gegevens hebt maar bij vele kleine zelfstandigen weet je ook niet of ze werkelijk die zijn die ze zeggen te zijn (ik koop vaak in het buitenland): al zoek ik dat altijd wel op als ik twijfels heb voor zelfstandigen in België.

Franciscus

#8 , 12 nov 2009 19:12

kontrole via kruispuntpank van ondernemingen

via zoekmachine het woord kruispuntbank intikken -
btw nr ingeven is zelfde als ondernemingsnummer en je ziet alles wat je moet weten - via link onderaan ook gegevens Nat BB en staatsblad

Bert2
Topic Starter

#9 , 27 nov 2009 17:46

Mijn advocaat vertelt inderdaad ongeveer hetzelfde: van belang is een aankoopcontract met beschrijving hetgeen aangekocht is met "harde" bewijzen ivm de identiteit van de verkoper. Hoe meer hoe beter, in opgaande lijn: IP adressen, nummerplaten, telefoonnummers tot inderdaad identiteitskaartnummers en/of rekeningnummers (voorafbetalingen). Dan indien mogelijk foto's maken en toevoegen aan dit aankoopcontract.

Tevens moet ik zoveel mogelijk andere bewijzen verzamelen: copie van de originele aankoopfactuur indien de verkoper deze nog heeft. Indien er bedrijfsgegevens opstaan controleren of dit inderdaad ooit verkocht is/kan verkocht zijn etc....

Ik maak me geen illusie dat velen zullen afhaken om te verkopen maar het kaf zal automatisch van het koren gescheiden worden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”