online oplichting

LudwigLampaert
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

online oplichting

#1 , 07 sep 2024 09:31

Dag allen,

Woensdag 4/09 's morgens stuur ik een mail naar mijn contactpersoon XXX (vertegenwoordiger van de Firma YYY in Italië) om een bestelling te plaatsen in naam van mijn Firma ZZZ, waarvan ik zaakvoerder ben.
Ik wil lege flessen bestellen, het gaat om een herhaalbestelling. Ik ken de firma, ik ken de vertegenwoordiger omdat ik hier voorheen ook al bestelde. Om 10h krijg ik per mail bevestiging dat de flessen op voorraad zijn en dat er een proformafactuur zal worden opgemaakt voor vooruitbetaling. Dit is de normale gang van zaken, was in het verleden ook zo. Diezelfde ochtend heb ik mijn contactpersoon XXX ook nog aan de lijn, dus is niets verdachts. Donderdagmorgen om 7h50 krijg ik terug mail, met de proformafactuur. Gezien ik de flessen dringend nodig heb, doe ik de betaling van €10.700 meteen. Ik merk op dat het rekeningnummer veranderd is, maar schenk daar niet veel aandacht aan. Het bedrag op de factuur is identiek als bij de vorige bestelling, ook mijn facturatieadres en leveringsadres kloppen.

Ik stuur meteen ook een betalingsbewijs door. Vrijdag 6/09 om 17h12 krijg ik telefoon van mijn contactpersoon XXX dat zijn computer gehackt werd en dat de betaling niet naar firma YYY werd gedaan maar naar de hacker. Ik contacteer meteen mijn bank, die zullen proberen de
overschrijving tegen te houden, maar ze kunnen me geen garantie geven op slagen.

Ik deed aangifte bij de politie.
Ook firma ZZZ deed aangifte en contacteerde hun verzekering.

Mijn vraag naar jullie: in de veronderstelling dat de overschrijving niet meer kan tegengehouden worden, wat zijn mijn rechten naar firma ZZZ of contactpersoon XXX? Uiteindelijk werd hun computer gehackt en deed ik de betaling ter goeder trouw.

Dank voor uw advies.

lukasi

#2 , 07 sep 2024 10:58

U zal de betaling moeten opnieuw doen of de bestelling daardoor annuleren
Hier ook voorgehad met een factuur ( brief ) die ik postte in een brievenbus aan de bushalte.
Echter iemand met een stok en daar kauwgom aan , pikte alle brieven uit met een hoofding. Stoomde deze open en veranderde met een sticker het rekeningnummer . Wij zijn veranderd van bank en dan nummer.

Terug dicht en posten en ik kreeg geen centjes.
Klant heeft me moeten betalen want mijn factuur was niet betaalt.
Man is gelukkig opgepakt en een deel vh geld is gerecupereerd.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”