Advies Gevraagd: Rechten en acties bij betwisting diefstal en pludering van Visa rekening

boekenlezer
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Advies Gevraagd: Rechten en acties bij betwisting diefstal en pludering van Visa rekening

#1 , 05 sep 2024 17:14

Beste leden van het forum,

Ik zit met de haren in mijn hoofd hoe Visa mij afwimpelt.

Na diefstal van mijn kaart en de afname van de limiet met de pin code die hoogstwaarschijnlijk geshoulderd werd (volgens een getuige in PV). In enkele uren haalden de dief (dieven) gans de limiet af van de kaart op +15 verschillende locaties.

Ik melde de diefstal op de dag zelf nog van de transacties, blokkeerde kaart, en contacteerde naast de bank tevens de politie.

Hoe houdt Visa "Zero Liability" eigenlijk steek? ->

Visa heeft mijn claim afgewezen op basis van een onvolledige beoordeling door stellen dat de code "op een of andere manier" bij mijn kaart zat.

Er is zelf tegenbewijs van mijn zaak. In het PV is er een getuige vermeld die verdacht gedrag zag , een paar uur voor de kaart gestolen werd en de fraudeulze transacties gepleegd werden.

Ik heb alle voorwaarden van het Visa Zero Liability-programma nageleefd, inclusief het onmiddellijk melden van de fraude aan Visa, en niet nalatig zijn.

Men houdt zich bij Visa vast aan het "nalatig" zijn, negeert het tegenbewijs in het PV , negeert de opvraging van camerabeelden ( er zouden duidelijke beelden zijn 3 grote transacties gebeurden aan bankautomaten, en 2 in een kledijwinkel)...

Hoe in godsnaam kan Visa dit zomaar stellen?

Ondanks mijn naleving van de voorwaarden, heeft Visa mijn betwisting doorgestuurd naar mijn bank, zonder een grondig onderzoek te doen.

Welke stappen kan ik ondernemen om mijn claim voor terugbetaling van de frauduleuze transacties te heropenen of te versterken bij Visa zelf? Of eventueel bij de bank? Visa stelde vandaag dat ze advies bij de bank gingen vragen en antwoorden enkele uur later: "Uw bank beslist om niet over te gaan tot terugbetaling van de frauduleuze transacties. ".

Ik kan er niet bij dat men stelt dat er een code bij mijn kaart zou gezeten hebben, en Visa de PV, mijn emails, de getailleerde info, enzoverder negeert.

Heb ik recht op verdere juridische stappen, en zo ja, welke stappen moet ik volgen?.. en waar?

Ik waardeer alle hulp en advies die u kunt bieden om deze kwestie op te lossen. Naast de diefstal zelf, is het enorm frustrerend hoe men dit afwimpelt en er geen bescherming van diefstal lijkt te zijn uiteindelijk?....

LeenW

#2 , 05 sep 2024 17:32

Is de getuige een onafhankelijke partij?

boekenlezer
Topic Starter

#3 , 05 sep 2024 18:25

neen, de getuige is een kennis van me waarmee ik vlug iets ging eten voor een concert.

ik heb hem na de diefstal gevraagd of hij iets verdacht merkte gans de avond.( want ik vroeg me af hoe men aan mijn pin code gekomen zou zijn, en las over "shouldering bendes")

die avond kochten we iets vlug om te eten. hij zei dat er iemand lang aan de kassa stond, daarna vetrok, zonder iets te bestellen. ik heb die persoon niet opgemerkt..

mogelijk heeft de politie hier beelden van.

Reclame

Rolstoel1

#4 , 07 sep 2024 02:02

Is dat een gewone Visa kaart of een Prepaid visa kaart? U spreekt over volledige limiet, is dat de dag of weeklimiet? Kunnen ze niemand op de beelden identificeren?
Je kent de winkels, heb je zelf al geprobeert contact op te nemen met die winkels? Zij wille U de beelden misschien wel geven of desnoods nogmaals doorsturen naar politie.

Dreigen met de zaak wereldkundig te maken kan soms ook helpen.

Franciscus

#5 , 07 sep 2024 18:34

Heeft de politie die beelden opgevraagd en bij PV gevoegd.
Uw bank kan met het PV nr het dossier opvragen bij Parket.

boekenlezer
Topic Starter

#6 , 09 sep 2024 13:55

Het gaat om een Visa Classic-kredietkaart met een limiet van €1900.

Deze limiet is binnen enkele uren geplunderd (de medewerkster van Visa weigert een chronologisch overzicht te geven, maar ik schat dat dit binnen een vijftal uur moet zijn gebeurd). Vooral bij automaten en kledingwinkels, daar is bijna 1500€ afgehaald.

De winkels en de banken van de automaten zijn gecontacteerd, maar de beelden worden alleen aan de politie doorgegeven.

Er zouden zeker personen herkenbaar zijn, vooral in de kledingzaak, die bevestigde dat ze camera's hebben, evenals van de automaten.

Visa heeft laten weten geen camerabeelden op te vragen voor hun "onderzoek."

De politie doet zelf onderzoek, maar ik vrees dat zelfs met camerabeelden en bewijs ik niet verder kan komen bij Visa om mijn geld terug te krijgen.

Visa wimpelt me af en weigert toelichting te geven bij hun beslissing.
Ze hebben vandaag immers laten weten dat hun beslissing "definitief" is.

Ik ga inderdaad de pers contacteren.

Ik wil ook een juridische procedure opstarten tegen Visa als ze me blijven negeren (ik heb om toelichting bij hun beslissing gevraagd).

Wat kan ik nog doen? Visa's gebrekkige onderzoek en communicatie omtrent de diefstal gaat in tegen hun eigen voorwaarden en informatie.

LeenW

#7 , 09 sep 2024 14:06

U bent degene die camerabeelden en ander bewijs gaat moeten opvragen (via de politie). Visa gaat u daar niet bij helpen.

boekenlezer
Topic Starter

#8 , 11 sep 2024 20:41

Heb ik gedaan...

Dit onderzoek loopt nog liet de politie..

Desondanks, Visa liet weten dat hun besluit definitief is. .

Camerabeelden interesseert hen niet...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”