Foute kwalificatie

Niemand68392
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Foute kwalificatie

#1 , 12 jun 2024 15:14

Vorige week was ik met een vriend op stap rond 3u in de nacht, we hadden beide wat gedronken en waren inderdaad beide luid. Waardoor we de openbare orde verstoorde.

Bij aankomst van de politie gingen we beide in eerste instantie lopen, enkele seconden later viel ik waarop de politieagent zei dat ik moest blijven liggen ik zette hoe dan ook de vlucht voort en kreeg een slag met de wapenstok waardoor ik werd gevat.

Ze voerden een fouille uit die negatief was.
Enkele dagen geleden kreeg ik een uitnodiging tot verhoor inzake weerspannigheid.

Ik heb geen enkel fysiek contact met de politie buiten de fouille dan natuurlijk.

Wat nu?

LeenW

#2 , 12 jun 2024 15:29

Welk deel van "blijven liggen" snapte u niet?

Uit uw versie van de feiten blijkt geen weerspannigheid, daarvoor moet er iets van geweld zijn. De vraag is natuurlijk wat de versie van de agenten is. Het feit dat ze een wapenstok moesten gebruiken, spreekt alvast niet in uw voordeel.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 jun 2024 16:27

Als uw verhaal klopt, dient de "weerspannigheid" om de wapenstok te verantwoorden ...

Reclame

Niemand68392
Topic Starter

#4 , 12 jun 2024 18:32

Ik snap ook niet waarom ik niet ben blijven liggen. Ik ga mij daar dan ook voor excuseren.

Kan het kloppen dat er een PV werd opgemaakt om de wapenstok te verantwoorden?

Franciscus

#5 , 12 jun 2024 19:53

Dat zal wel één van de redenen zijn.
Gebruik van geweld of dwang moeten het voorwerp uitmaken van een PV.
Cat 3 verhoor?

Niemand68392
Topic Starter

#6 , 12 jun 2024 21:47

Inderdaad cat 3 verhoor

Franciscus

#7 , 12 jun 2024 22:41

Dan staan daar uw rechten bij voorafgaandelijk contact met advocaat of die zelfs op verhoor meebrengen
Zwijgrecht
enz

Issued

#8 , 13 jun 2024 21:55

Art. 269. Weerspannigheid wordt genoemd elke aanval, elk verzet met geweld of bedreiging tegen ministeriële ambtenaren, veld- of boswachters, dragers of agenten van de openbare macht, personen aangesteld om taksen en belastingen te innen, brengers van dwangbevelen, aangestelden van de douane, gerechtelijke bewaarders, officieren of agenten van de administratieve of de gerechtelijke politie, wanneer zij handelen ter uitvoering van de wetten, van de bevelen of de beschikkingen van het openbaar gezag, van rechterlijke bevelen of van vonnissen.
Uit uw verhaal blijkt geen weerspannigheid.
Het is ook niet typisch dat agenten de achtervolging te voet inzetten met een wapenstok...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”