Hallo,
Wij hebben vorig jaar in november een brief gekregen van DAS. Daarin word mijn vrouw beschuldigd van een misdrijf, namelijk "lasterlijke aangifte". In het kort word er gevraagd 1500EUR te betalen of er word een rechtzaak gestart.
Om even kort te schetsen heeft dit te maken met een incident op het werk van mijn vrouw in begin 2022, men vrouw werkte toen als verpleegkundige en er is een incident ontstaan waar de persoon die beroep doet op DAS mijn vrouw heeft uitgescholden, achtervolgd en onaangepast aangeraakt.
Als gevolg daarvan heeft mijn vrouw toen klacht ingediend bij de politie en heeft haar werk besloten die persoon niet meer aan te nemen als vrijwilliger.
Blijkbaar is die klacht ook zonder gevolg gebleven, we weten niet waarom... Maar nu keert deze persoon zich tegen ons via DAS, met het argument dat de klacht laster was en dat de persoon "emotionele" schade oploopt omdat hij er niet meer kan werken als vrijwillger.
Ondertussen hebben wij een nieuwe brief gekregen waarin ze nu het bedrag dalen naar 1000 EUR.
De vraag is hoe sterk is dit dossier als het effecief voor een rechter verschijnt.
Ik heb al een advocaat gecontacteerd, maar ze willen een provisie van 500 EUR om ons te verdedigen.
Aangezien dat de feiten op haar ondertussen vorig werk zijn gebeurd, kunnen we beroep doen op de legale afdeling van die werkgever of vakbond?
Dank u wel