slagen en verwondingen

gast254
Topic Starter

slagen en verwondingen

#1 , 21 apr 2009 00:19

Beste,

Ik heb een voor een jurist waarschijnlijk doodeenvoudige vraag. Vanaf wanneer kan men spreken van het toebrengen van slagen en verwondingen. En wat zijn de eventuele bewijzen die geleverd moeten worden.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2009 18:54

Vanaf het ogenblik dat er een fysiek kontakt is geweest. Een eenvoudige duw tegen vb een politiebeambte wordt enkelvoudige slagen en verwondingen.
Slagen en verwondingen is de benaming van al deze feiten in het strafwetboek.
sommige slagen en verwondingen worden als onopzettelijk omschreven vb tgv een aanrijding - wetens en willens is het opzettelijk.

gast254
Topic Starter

#3 , 21 apr 2009 23:56

Dus zelfs een eenvoudige duw zou al strafbaar zijn? Maar dit valt toch niet te bewijzen denk ik dan?

Reclame

j.demoor

#4 , 22 apr 2009 10:39

“Art.398.Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot honderd frank of met een van die straffen alleen...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘Elk uitwendig of inwendig letsel,hoe licht ook,dat van buitenuit aan het menselijk lichaam wordt toegebracht door een oorzaak die mechanisch of chemisch op de lichaamsgesteldheid inwerkt,is een verwonding‘(Cass. 18 februari 1987,R.D.P. 1987,689).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

gast254
Topic Starter

#5 , 22 apr 2009 12:23

"op de lichaamsgesteldheid inwerkt"
Hieruit versta ik dus dat de gevolgen van de slagen en verwondingen vaststelbaar moeten zijn?

Franciscus

#6 , 22 apr 2009 13:40

Neen en ja
Het moet bewijsbaar zijn - dus als er sporen zijn krabletsels - bloeduitstorting - open wondje heeft men een (begin) van bewijs.
Doktersattest dat de verwonding beschrijft is dus wenselijk
Ook de vaststellingen van bevoegde beëdigde ambtenaren zijn bewijzen.
De werkonbekwaamheid is een medisch item waarin een geneesheer schrijft in hoevere normale aktiviteiten niet kunnen uitgeoefend worden

Indien de slagen tgo ambtenaren of wanneer zij in hun PV vermelden dat X een vuistslag gaf aan Y op zijn kaak is dat ook voldoende.
Hoe meer letsels en arbeidsongeschiktheid hoe hoger de straftoemeting ( verzwarende omstandigheden)

BertNijs

#7 , 05 aug 2009 14:33

Neen en ja
Het moet bewijsbaar zijn - dus als er sporen zijn krabletsels - bloeduitstorting - open wondje heeft men een (begin) van bewijs.
Doktersattest dat de verwonding beschrijft is dus wenselijk
Ook de vaststellingen van bevoegde beëdigde ambtenaren zijn bewijzen.
De werkonbekwaamheid is een medisch item waarin een geneesheer schrijft in hoevere normale aktiviteiten niet kunnen uitgeoefend worden

Indien de slagen tgo ambtenaren of wanneer zij in hun PV vermelden dat X een vuistslag gaf aan Y op zijn kaak is dat ook voldoende.
Hoe meer letsels en arbeidsongeschiktheid hoe hoger de straftoemeting ( verzwarende omstandigheden)
Hoe zit het met bijna-verstikking? Het laat zeer weinig sporen achter als men iemand in een "triangle chokehold" heeft omdat er op deze manier geen druk wordt gezet met de handen maar met de binnenkant van de elleboog.
Ik kijk gewoon vooruit mocht ik ooit in een gevecht geraken. :)
Beter dat het nooit gebeurd aangezien ik graag in de advocatuur wil..

Dank bij voorbaat

Bert

Franciscus

#8 , 05 aug 2009 18:23

In de reeks CSI vertellen ze wel hoe indiciën worden opgenomen.

sushi

#9 , 18 okt 2009 11:45

Vanaf het ogenblik dat er een fysiek kontakt is geweest. Een eenvoudige duw tegen vb een politiebeambte wordt enkelvoudige slagen en verwondingen.
sorry slecht voorbeeld.
zijn slagen aan openbaar ambt...

Franciscus

#10 , 19 okt 2009 10:29

Idd slecht voorbeeld en nog slechter geheugen. dacht dat het als dusdanig geformuleerd was - staat bij de verduidelijking en niet in het artikel 280 ev

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”