Het is TOTAAL verboden om een administratieve boete op te leggen -
Zij MOETEN de politie erbij halen, sorry maar zo is het.
Daarbij wegens het niet bijhalen begaan zijzelf nog een reeks andere inbreuken als onwettige vrijheidsberoving - inbreuken op de wet privacy enz.
Ik ga ervan uit dat amandine39 een vrouw is.
Het klopt dat een administratieve boete in principe niet mag..
Als die winkel de politie erbij had gehaald dan hadden ze moeten wachten tot die kwam, ondertussen hadden ze de dievegge daarop al of niet vrijwillig moeten laten wachten.
Als de politie er dan eindelijk is dan hadden ze de dievegge + een winkelverantwoordelijke meegenomen naar het politiekantoor om daar een verklaring op te nemen en een PV op te stellen (die in praktijk nadien meestal verticaal geklasseerd wordt).
Ik vermoed dat de amandine zich nog 10x meer geschaamd zou hebben als zij samen met de politie naar de combi had moeten gaan en onder het toekijken oog van talloze shoppers in de combi had moeten stappen.
De herkenningsfactor zou in dat geval nog vele malen groter geweest zijn.
Als Amandine de keuze had gehad tussen beide sancties (politie of administratieve boete), waar zou ze dan voor gekozen hebben? Ik denk dat ik het antwoord wel kan vermoeden.
wat als iemand mij herkent de volgende keer? Winkel ligt in shopping, wat als de bewakingsagent me herkent?
In het slechtste geval gaan ze je dan extra in de gaten houden. Wat dacht je anders?
Er loopt momenteel blijkbaar een proefproject om winkeldieven elektronisch te kunnen aangeven. Maar ook dan moet de winkeldief (uiteraard) zijn IK tonen en aanwezig blijven tot de nodige gegevens verwerkt zijn in het computersysteem van de politie. Is dat onwettige vrijheidsberoving?
Meer hierover op:
http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=302903