En dat vond u allemaal niet verdacht?Daarop zei hij dat hij me geld zou storten op mijn rekening om de afspraak te hebben en dat ik zeker kon zijn dat hij een koper was. Na het storten zou hij mij bellen voor een afspraak en die avond nog zouden we papieren tekenen. Daarop vroeg hij mijn naam en rekeningnummer.
Natuurlijk vond ik dat verdacht en daarom heb ik nix gedaan en gewoon gewacht. Ik dacht:En dat vond u allemaal niet verdacht?Daarop zei hij dat hij me geld zou storten op mijn rekening om de afspraak te hebben en dat ik zeker kon zijn dat hij een koper was. Na het storten zou hij mij bellen voor een afspraak en die avond nog zouden we papieren tekenen. Daarop vroeg hij mijn naam en rekeningnummer.
U hebt weldegelijk iets gedaan! U hebt uw rekeningnummer doorgegeven. Waarom geeft u die info door indien u vermoed dat u dan betrokken raakt bij een verdachte transactie?Natuurlijk vond ik dat verdacht en daarom heb ik nix gedaan
Dan is dit teken dat er al een onderzoek gestart is en uw rekeningeng betrokken zijn bij dit onderzoek. Wend u dan tot de politie om meer informatie te krijgen (als u die al krijgt, mogelijk is de info die u krijgt héél beperkt als er een onderzoek lopende is. Vandaar ook dat de bank u geen verdere informatie geeft: zij mogen dit gewoonweg niet!).Nu:
- ALLE rekeningen zijn geblokkeerd zonder waarschuwing
- de bank verwijst mij naar de politie en helpen mij met niets
Uit het Wetboek van Economisch Recht (lees vooral vanaf § 2):Wat zijn mijn rechten? Graag wetteksten aub.
Ik denk dat u best elders een rekening opent en uw loon op die nieuwe rekening laat storten (eventueel al een voorschot op uw loon vragen) om de periode te overbruggen dat uw andere rekening geblokkeerd is, en verder het onderzoek afwacht. Hopelijk komt u hier verder niet mee in de problemen.Art. VII.37. § 1. Wanneer voor de mededeling van de instemming gebruik wordt gemaakt van een specifiek betaalinstrument, kunnen de betaler en de betalingsdienstaanbieder uitgavenlimieten overeenkomen voor betalingstransacties die met dat betaalinstrument zijn uitgevoerd.
§ 2. Indien zulks in het raamcontract is overeengekomen, kan de betalingsdienstaanbieder zich het recht voorbehouden het betaalinstrument te blokkeren om objectief gerechtvaardigde redenen die verband houden met de veiligheid van het betaalinstrument, een vermoeden van niet-toegestaan of frauduleus gebruik van het betaalinstrument of, in geval van een betaalinstrument met een kredietlijn, een aanzienlijk toegenomen risico dat de betaler niet in staat is zijn betalingsplicht na te komen.
In dergelijke gevallen informeert de betalingsdienstaanbieder de betaler op de overeengekomen wijze en onverminderd de toepassing van artikel VII.98, § 2, van de blokkering van het betaalinstrument en van de redenen daarvoor, indien mogelijk voordat het betaalinstrument wordt geblokkeerd, en ten laatste onmiddellijk daarna.
De informatieverstrekking, bedoeld in het voorgaande lid, is niet vereist wanneer dit objectief gerechtvaardigde veiligheidsoverwegingen zou doorkruisen of verboden is krachtens een andere wetgeving.
De betalingsdienstaanbieder deblokkeert het betaalinstrument of vervangt dit door een nieuw betaalinstrument zodra de redenen voor de blokkering niet langer bestaan.
Bedankt voor de wettekst.U hebt weldegelijk iets gedaan! U hebt uw rekeningnummer doorgegeven. Waarom geeft u die info door indien u vermoed dat u dan betrokken raakt bij een verdachte transactie?Natuurlijk vond ik dat verdacht en daarom heb ik nix gedaan
Dit is uiteraard niet verboden, maar uw rekening (laten) gebruiken voor illegale geldtransacties, is uiteraard wel verboden. Ik denk dat het dit is wat onderzocht wordt.Het doorgeven van een bankrekeningnummer is niet verboden (hoe kan er anders gebruik van worden gemaakt).
Ik denk ook dat het meer is dan puur fishing. Ik heb een sterk vermoeden dat de bank een verdachte geldtransactie van rekening A naar rekening B gedetecteerd (en geblokkeerd) heeft, waarbij rekening B de rekening van de topic starter is, en rekening A de rekening van een oplichter die waarschijnlijk vanop die rekening meerdere verdachte transactie naar meerdere rekeningen van "slachtoffers" proberen doen heeft. Ik vermoed dan ook dat de politie nu een onderzoek aan het doen is naar al die transacties en ondertussen alle betrokken rekeningen geblokkeerd heeft.Aangezien de bank zegt dat er een phishing poging was moet er meer aan de hand zijn. Maar dan volstaat het dat de bank een nieuwe toegangscode geeft.
Inderdaad... Ikzelf heb een courante zichtrekening bij één bank, en een spaarrekening (+ ongebruikte zichtrekening) bij een andere online bank, waar ik eventueel ook een bankkaart zou kunnen aanvragen voor in dit soort gevallen. Verder ook nog een PayPal rekening met wat geld op.1/ zorg dat ge thuis een beetje geld in cash hebt voor het geval dat
2/ vertrouw nooit op 1 bank; zorg dat je rekeningen hebt bij ten minste 2 banken
Volledig akkoord. En ik vermoed dat de politie nu aan het uitzoeken is of er sprake kan zijn van dit laatste. Als ik het verhaal van de topic starter zo hoor, denk ik niet dat men hem van veel meer zal kunnen beschuldigen dan een beetje naïviteit, maar ook dat is niet strafbaar.Ik herhaal: als je enkel en alleen uw rekening nummer hebt doorgegeven is er geen sprake van schuld.
Bewust uw rekening laten misbruiken wel.