Louche autoverkoop

HappyHippo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Louche autoverkoop

#1 , 03 jul 2024 10:28

Ik ben zelfstandige met een BV. Een aantal jaren terug heb ik mijn wagen verkocht. Er werd een verkoopsovereenkomst en een factuur opgemaakt aan een firma in Duitsland met BTW verlegd. Er werd ook een bestemmingsdocument ondertekend in naam van de Duitse firma. De betaling werd echter gedaan door een Belgische firma met vermelding van dat factuurnummer (had ik toen niet gezien dat het van een andere firma kwam). En daar struikelt de BTW controle nu over. De Duitse firma zegt dat ze geen weet hebben van die factuur en de BTW controle claimt dus dat het niet bewezen is dat de wagen het Belgische grondgebied heeft verlaten. Dus willen ze de BTW vorderen.

Een aantal weken geleden heb ik de koper proberen bellen. De eerste keer via whatsapp en kreeg ik nog een berichtje dat hij me zou terugbellen maar dat heeft hij niet gedaan. Vele malen heb ik hem proberen te bellen maar steeds zonder antwoord.

Mijn boekhouder zei dat ik best een creditnota maak voor de Duitse firma en een nieuwe factuur maak voor de Belgische firma mét BTW. Wanneer die niet betaald wordt desnoods een deurwaarder op afsturen. En eventueel ook klacht indienen bij de politie wegens oplichting. Ondertussen heb ik hen een email verstuurd met de vraag aan te tonen dat de wagen België heeft verlaten of dat ik anders hetgeen zal doen wat mijn boekhouder heeft voorgesteld. Ook heb ik toen een whatsapp bericht verstuurd om gevolg te geven aan die email, maar deze werd niet gelezen (mijn vorige berichten om me terug te bellen wél)...

Het ziet er allemaal louche uit en ik zou graag weten hoe ik dit best aanpak. De BTW controle zit hier achter en het gaat om ongeveer 3000€ BTW...

LeenW

#2 , 03 jul 2024 11:35

Kan de Fiscus niet zien of de wagen momenteel in België ingeschreven is?

Voor de rest volg ik uw boekhouder. Eén intracommunautaire levering moet door u bewezen worden, dus u moet steeds kritisch zijn tegenover de koper.

LYNX XX

#3 , 03 jul 2024 12:54

heb hier toch mijn twijfels over de topic.

Jaren geleden wagen verkocht. Factuur aan Duitse firma ( klant ). Betaald door Belgische firma. De Duitse firma moet in Duitsland haar BTW verplichtingen nakomen.
Factuur wordt betaald door Belgische firma : een factuur mag betaald worden door iemand anders dan de koper dacht ik zo.
Ik zie dus het probleem niet van de Belgische BTW in deze zaak; of er moet het een en ander verkeerd gelopen zijn in uw administratie.
Kredietnota aan Duitse firma en nieuwe factuur aan Belgische ?
Levering zal zeker gebeurd zijn, gezien de betaling. Kan zo zijn dat die wagen bij de Belgische firma is afgeleverd MAAR dat zou uzelf moeten weten; gezien u verkocht heeft, en de wagen geleverd of laten leveren heeft.
De koper heeft u toch zeker het afleveradres medegedeeld bij de koop ??
Toch eerst uw eigen administratie bekijken voor te handelen.

Nog een bijkomende vaststelling : hoe is de wagen bij u weggebracht ? Ontvangstbewijs of document van vervoer ? Of heeft u de wagen zelf in Duitsland geleverd ? Is toch heel mistig bij de twijfels of de wagen België heeft verlaten. Daar moet u toch bewijzen van hebben.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 03 jul 2024 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Nemi

#4 , 03 jul 2024 13:15

Wat staat er concreet op het bestemmingsdocument?
Dit is een vervelende zaak... In theorie voor afhalingen is een bestemmingsdocument voldoende.

Alleen kan de BTW administratie dit weerleggen als ze daar indicatie voor hebben. Dat doen ze nu dus op basis van de betaling en het bedrijf.

HappyHippo
Topic Starter

#5 , 04 jul 2024 08:53

Op het bestemmingsdocument staat dat de wagen met die VIN is afgeleverd in Köln met datum, adres en prijs excl btw. De wagen werd bij mij thuis opgehaald door de koper.

De BTW administratie weerlegt dit inderdaad. De vraag is dus: wat kan ik hieraan doen? Ik heb uiteraard geen zin om zomaar 3000€ op te hoesten...
Zij zeggen het volgende:
- Verkoopfactuur dd dd/mm/jjjj aan xxxxxxx + Duits BTW nummer
- Betaling vanuit een Belgisch rekeningnummer op naam van yyyyyyy gevestigd te zzzzzzz, België
- Dit factuur is niet gekend bij xxxxxxx
- GEEN bewijs dat de wagen België verlaten heeft

In dit geval is Belgische BTW verschuldigd

LeenW

#6 , 04 jul 2024 10:27

U kan voorstellen dat ze de hoofdelijke aansprakelijk van de medecontractant Art 51bis toepassen omdat u hier het “slachtoffer” bent, maar geen idee of ze daar in mee willen gaan (en ik ben ook niet helemaal zeker dat dit wettelijk mogelijk is).

HappyHippo
Topic Starter

#7 , 04 jul 2024 13:19

Ondertussen heb ik gebeld met die Duitse firma. Zij weten inderdaad niets van deze factuur, maar hebben blijkbaar wel al meermaals vernomen dat die Belgische firma yyyyyyy auto's koopt in hun naam. Ik ben dus weldegelijk opgelicht, en ook niet alleen als ik hen mag geloven.

Franciscus

#8 , 04 jul 2024 22:55

Al best aangifte den bij de lokale politie met een verklaring waar alles wat u hier hebt geschreven en alles wat u ondertussen weet in vermeld staat.
Alle gegevens en alle telefoonnummers en namen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”