Valse beschuldiging - Verjaring?

Verpleger95
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Valse beschuldiging - Verjaring?

#1 , 06 jun 2024 03:07

Hallo!

In 2020 ben ik door mijn toenmalige werkgever beschuldigd van s. misbruik bij één van mijn patiënten. Na een hele lange periode van ziekte, verhoren (door directie en leidinggevenden), mails, telefoongesprekken, gesprekken arbeidsgeneesheer, dokters, etc. is gebleken dat deze klacht een fictief gegeven was. (lees volledig verzonnen)
Al mijn rechtstreekse collega's werden op de hoogte gesteld door directie en leidinggevende. Mijn collega's zijn altijd beter op de hoogte geweest van het verloop dan ikzelf... Ik ben meerdere keren als voorbeeld aangehaald voor onaangepast gedrag en reden tot ontslag etc.
In het verleden heb ik al contact opgenomen met een advocaat. Wanneer ik effectief wou overgaan tot actie heeft deze advocaat niet meer geantwoord op mijn mails en telefoonoproepen...
Mijn werkgever was een instantie gebonden aan een OCMW/Stad. Nogmaals geprobeerd om contact op te nemen met een andere advocaat, maar deze vond het beter om bij de eerste advocaat te blijven... Ik kreeg alsook te horen dat dit geen interessante zaak was gezien de inmenging van enkele grote namen in de politieke wereld. De vakbond was gezien de precaire situatie niet meteen fan tot opstarten van een gerechtelijke procedure.

Mijn concrete vraag is: wat is de verjaringstermijn voor het indienen van een klacht voor laster en eerroof? Ik kan al de boven vernoemde elementen bewijzen met originele mails, verslagen, sms berichten etc.

Waarom zo lang gewacht? Mijn toenmalige werkgever heeft me beloofd om dit hele verloop officieel op papier te zetten. Maar tot op heden heb ik deze nog altijd niet mogen ontvangen. Aangezien ik nog maar enkele weken de tijd heb om een procedure op te starten voor het terugvorderen van studiekrediet, zouden deze papieren mijn case kunnen aansterken. (Ik was in die periode bezig met een brugopleiding aan een hogeschool, door ziekte heb ik deze niet kunnen afwerken.)
Alsook is dit hele gebeuren een zeer zware periode geweest en was ik beschaamd voor deze situatie. Ik wou ook niet dat dit ging uitdraaien op een publiekelijke afrekening gezien de inmenging van enkele politieke figuren.

Alvast bedankt!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2024 10:41

Denkt u echt dat publieke figuren zich gaan moeien in een gerechtelijke procedure?
Is er geen ombudsdienst meer in die stad?
Noch een dienst noch de stad zijn bevoegd voor gerechtelijke procedures dat is de taak van de rechtbank en het parket.
Doe van deze feiten aangifte bij een lokale politiedienst ...
Of rechtstreeks via parket met een uitgebreide uitleg ( verslag van feiten data en personen)
Werkgever gebonden aan stad wil zeggen dat het van de stad is in eender welke vorm.
Uiteraard moeten de feiten strafbaar zijn volgens de wet.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”