winkeldiefstal, kan aangifte naderhand?

mrdavem
Topic Starter

winkeldiefstal, kan aangifte naderhand?

#1 , 18 nov 2009 21:14

Even de situatie schetsen: mijn meerderjarige zoon is deze week betrapt op winkeldiefstal. Ik praat winkeldiefstal niuet goed en hij is ook dor mij reeds gestraft.

Blijkbaar had hij een aantal weken geleden een DVD gestolen in een winkel en was hij daarmee buiten geraakt. Hij had de verpakking opengebroken en de dvd onder zijn trui verstopt.

Deze week komt hij in dezelfde winkel en wil hij hetzelfde truukje uithalen. op dat moment roept een verkoper hem terzijde waarop hij snel de DVD die hij had weggemoffeld tussen de rekken gooit.

De eigenaar van de winkel laat mijn zoon de opnames zien van een bewakingskamera waarop de diefstal van enige weken geleden te zien is en de opengebroken verpakking die ze in de winkel terug hadden gevonden. Daarop eist de eigenaar de terugbetaling van het gestolen goed.

Mijn zoon heeft betaald en de eigenaar heeft mijn zoon verboden nog in de winkel te komen zoniet gaan de beelden alsnog naar de politie.

Nu zitten wij met twee vragen: stel dat de eigenaar ziet dat mijn zoon weer van plan was om een DVD mee te nemen (wat hij uiteindelijk niet heeft gedaan dus). Waarschijnlijk zijn er weer beelden van en de DVD en verpakking zullen ongetwijfeld in de winkel gevonden zijn. Kan de eigenaar dan alsnog aangifte doen op basis van de beelden? Ook nadat hij mijn zon had beloofd om geen aangifte te doen als hij zou betalen (wat hij wel heeft gedaan.)

Een tweede vraag: stel dat de eigenaar toch aangifte doet: komt de politie dan mijn zoon ophalen ? of wordt die per brief opgeroepen om naar de rechtbank te komen. Momenteel weet mijn vrouw nog niks van deze zaak, als de politie voor de deur staat word he wat moeilijk om dit stil te houden natuurlijk. wordt er in zo'n geval huiszoeking gedaan?

alvast bedank, een bezorgde ouder

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2009 19:42

Aangifte kan alsnog - geen probleem

PV van 2 feiten - ook het 2de feit is een diefstal.

In dat geval vermoed ik dat na de aangifte er een uitnodiging zal komen om naar de politie te gaan.
Zoonlief zal daar gehoord worden en dan zal procureus des Konings verwittigd worden.
Deze zal dan beslissen wat er verder zal gebeuren.
Dat is een beetje koffiedik kijken gezien wij niet weten wat uw zoon al heeft uitgestoken in het verleden.
Gezien geen heterdaad is het enkel een magistraat die nu kan beslissen over arrestatie en of voorleiding.
In principe zal de politie wel vingerafdrukken en foto's nemen ( verplicht)
Huiszoeking kan enkel mits toesteming van uw zoon en alle aanwezige meerderjarige gezinsleden.
Met een bevelschrift van een onderzoeksrechter - indien die door de pdK zou gevat zijn (onwaarschijnlijk) maar het kan hoor.

Dus indien gepleegd feit toegeven - zeggen schade betalen - flink meewerken is steeds de beste werkwijze.

j.demoor

#3 , 20 nov 2009 09:05

“Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal. Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik”(Strafwetboek).

Eenieder kan aangifte doen van een misdrijf aan de procureur des Konings,rechtstreeks of via de politie.

De procureur kan vervolgen indien hij de zaak ernstig genoeg acht of seponeren. in het andere geval en dit na ondervraging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

mrdavem
Topic Starter

#4 , 21 nov 2009 15:02

ok, alvast bedankt voor het antwoord.

Stel dat er aangifte is gedaan? Hoe lang duurt het dan voor er een oproep om naar de politie te gaan komt? Na nieuwjaar zit hij met examens en hij is bang dat hij juist dan opgeroepen zal worden (wat voor zijn resultaten natuurlijk niet bevorderlijk zal zijn).

Is hier ook een verjaring op? Ik weet dat bepaalde feiten na een bepaalde termijn vervallen. Is dit met de bewijswaarde van videobeelden ook zo? kan hij bvb pas binnen een jaar of zelfs langer nog opgeroepen worden voor dit feit ?

alvast bedankt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2009 16:56

héél grof gesproken 5 jaar. Dat is nl de max termijn op diefstallen voor verjaring.
In principe hangt het er van af waar tegenpartij klacht heeft ingediend.
Kan idd enkele maanden zijn alvorens de lokale politie van uw woonplaats opdracht krijgt van het parket om te gaan verhoren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”