Dag iedereen,
Ik ben sinds enkele maanden aan het werk bij een werkgever. Dit was eerst via een maandcontract, daarna tekende ik voor een contract van onbepaalde duur.
Tijdens het maandcontract waren mijn bazen ( vader, dochter, zoon en zijn vrouw ) heel erg vriendelijk en tevreden van mij, en letterlijk vanaf het moment dat ik mijn vast contract tekende zijn ze volledig omgeslagen qua humeur, vriendelijkheid en respect. Ik kan letterlijk niks meer goed doen, telkens ze zien dat ik op het einde van mijn werkuren klaar zal zijn met mijn taken ( iets wat meestal al vrij moeilijk is, en geloof mij, ik jaag mij nu al keihard op ) dan gooien ze er nog een stapel bovenop zodat ik overuren moet doen. Iets meer dan 2 weken geleden heb ik dit ook gemeld aan de baas, want zij hadden mij hulp beloofd tijdens de corona-crisis, dit omdat er veel extra taken bijkomen door de voorzorgsmaatregelen ( ik werk in een supermarkt ). Ook meldde ik tijdens het gesprek met mijn baas dat het echt niet oké is dat overuren niet mogen opgenomen worden of betaald worden. Waarop hij mij antwoordde : ' dus u vindt het normaal dat wij overuren betalen? Mag ik dan ook de tijd aftrekken waarop u niks doet?'. Ik heb geantwoord dat hij dit zeker mocht doen want dat ik mij geen seconde bezig aan het houden ben zodat mijn werk blijft staan. Zijn laatste zin tijdens ons gesprek was ' ik weet genoeg'. Een uur later stond mijn job op alle mogelijk denkbare vacature-websites. Tot op heden hebben ze nog steeds niemand gevonden om mij te vervangen en ze zijn niet op de hoogte dat ik weet dat ze iemand anders zoeken.
Zelf ben ik ook al een tijd opzoek naar een nieuwe job ( die deze keer meer dan 1800 bruto betaald en waar overuren eerlijk betaald worden ) die ik graag zal doen.
Nu, gisteren vertelde ik aan een collega dat ik opzoek ben naar een andere job maar dat ik 1 week opzeg moet doen. En die persoon waarschuwde mij onmiddellijk met het volgende: let op want ze gaan u meer aan de kassa plaatsen, en zullen zorgen voor een tekort in de kassa. Ze doen dit telkens wanneer iemand zelf zijn/haar ontslag indient. Dan dwingen ze u om het kassa-verschil uit eigen zak te betalen en ze laten u de winkel niet uitgaan tot u betaald hebt.' Ik heb intussen iemand van die slachtoffers gezien, en zij vertelde mij dat dit inderdaad klopt. Haar kassa was elke dag juist, en op het moment dat ze haar ontslag ingegeven had, klopte deze nooit meer. Ze vertelden camera-beelden te hebben maar deze wilden ze toen niet tonen. Helaas heeft dit meisje betaald en heeft ze de winkel mogen verlaten. Dit ging over een verschil van exact (?!) 150 euro.
Na mijn situatie nu uitgelegd te hebben, zijn dit mijn vragen:
- Klopt het dat overuren niet uitbetaald of opgenomen moeten worden?
- Wat als de werkgever dit probleem met het kassa-tekort probeert bij mij ( ook mijn kassa klopt op dit moment altijd ), en hij mij dwingt te betalen? Bel ik dan meteen de politie of probeer ik het anders op te lossen?
Alvast heel erg bedankt, ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden want dit is beneden alle pijl als hij zo zijn zaken oplost.
Mvg,
#.7