Studentenhuurcontract verbreken als niet-student

JMM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Studentenhuurcontract verbreken als niet-student

#1 , 04 nov 2019 13:59

Hallo

Ik ben dit academiejaar op kot gegaan, maar ik heb me niet ingeschreven aan een school. De kotbaas weet dit en vond het niet erg om aan een niet-student te verhuren. Ik heb wel een contract getekend, waarop we dan voor de vorm een school hebben ingevuld wetende dat ik er niet zou gaan studeren.

Nu heeft het kot wel véél meer mankementen dan ik had kunnen vermoeden en ik vraag me af of ik het contract kan verbreken en wat de gevolgen zijn. Ik vraag me ook af of dit contract wel juridische waarde heeft, gezien het zo'n standaard schoolcontract is en ik dus geen student ben.

Groet
JMM

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 nov 2019 14:02

Kunt u bewijzen dat de kotbaas dit weet? Want als die gaat zeggen dat u hem volledig voorgelogen hebt en een valse school hebt ingevuld, is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Wat niet wegneemt dat een verhuurder verplichtingen heeft tegenover zijn huurder.

JMM
Topic Starter

#3 , 04 nov 2019 14:25

Ik vrees dat ik dat niet kan bewijzen. Dat is mondeling zo afgesproken.
Bedankt al voor je antwoord!

Reclame

mava105

#4 , 04 nov 2019 16:30

Ik denk dat de grootste schuldige in deze jij als TS bent. Je hebt willens nillens een studentenkot gehuurd, goed wetende dat je niet ging studeren, en je hebt dat wijsgemaakt aan de verhuurder.
Je zal je moeten houden aan de opzegmogelijkheden vermeld in dat contract.

JMM
Topic Starter

#5 , 04 nov 2019 17:00

Beste Mava
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb dit de kotbaas wel niet wijsgemaakt, hoor. (lees mijn twee eerdere berichten)
Maar ik vraag me af of de opzegmogelijkheden wel van toepassing zijn, d.i. ik vraag me af of het contract wel juridische waarde heeft gezien het een studentencontract is.
Ook vraag ik me af of de kotbaas, als ik besluit het contract af te zeggen (en eventueel de verbrekingskost betaal), moeilijk kan gaan doen. Zal het feit dat ik niet-student ben in mijn of in zijn nadeel spelen?

Grt
JMM

Franciscus

#6 , 05 nov 2019 21:46

Valsheid in geschriften en gebruik ervan.... tja.

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 nov 2019 10:37

"Art 53: Deze titel is van toepassing op huurovereenkomsten waarbij de bewoner een student is en het gehuurde goed niet met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt.
Als student wordt gezien iedere persoon die ingeschreven is bij een instelling die voltijds onderwijs aanbiedt"

Je voldoet niet aan de wettelijke definitie van student. Dat betekent dat de huurwetgeving niet dwingend van toepassing is vanuit het wettelijk kader. In essentie val je dus terug op de regels inzake de gemene huur.

De contractvrijheid tussen partijen stelt echter dat partijen vrij zijn om elkaar verbintenissen en verplichtingen op te leggen, zolang deze niet strijdig zijn met de openbare orde en dwingende wetsbepalingen. M.i. kan je dus conventioneel bedingen dat de huurwetgeving inzake studentenhuur van toepassing is als uitbreiding op de gemene huur (naar analogie met de handelshuur).

Ik zie dus eigenlijk geen probleem met de geldigheid van de overeenkomst.

Het lijkt me duidelijk dat het stelsel van studentenhuur vooral in het voordeel is van de (beweerde) student.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

JMM
Topic Starter

#8 , 12 nov 2019 18:05

Beste Ghentian

Bedankt voor je antwoord! Dat was duidelijk en behulpzaam.

Grt JMM

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”