auto beschadigd

tomasv
Topic Starter

auto beschadigd

#1 , 11 aug 2009 15:08

Op 15 juli hebben ik en een vriend van me een auto beschadigd.
We schoten 2 kleine gaatjes door een openklapbaar dak van een auto.
De dag daarna hebben we onszelf aangegeven, het slachtoffer had toen al aangifte gedaan. We wouden het zo vlug mogelijk regelen, maar het slachtoffer reageerde een week niet. Na een week werd ons meegedeeld dat de kostprijs van het dak 1920 euro bedraagt. Dit zijn de kosten voor een volledig nieuw dak, inclusief elektrische bedrading,... Terwijl we enkel schade toe brachten aan de stof van het dak, en dit op klein oppervlak hiervan.
We namen contact op met hem en hij was niet voor onderhandeling vatbaar, we stelden voor om de reparatiekosten te betalen.
We zijn beiden student en hebben niet zo veel geld, eerst gaf hij ons tijd tot 28 augustus om eerst 1000 euro te betalen, de rest mocht later komen.
Maar de dag erna zei hij dat we de hele som tegen 15 augustus moeten betalen. Zo niet, vertelt hij het aan onze ouders (we zijn beiden ouder dan 18, maar wonen nog steeds thuis).
Hij zegt ook dat we het geld aan hem moeten betalen, wat ik ook heel vreemd vind.
Ik besef dat wat we deden fout was, en daar komen we voor uit.
Maar iets zegt me dat het slachtoffer ons te veel laat betalen.
We weten echt niet wat we moeten doen.
Laatst gewijzigd door tomasv op 11 aug 2009 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 11 aug 2009 17:45

uw verzekering inlichten zou al een goed begin zijn ;)

zeker NOOIT rechtstreeks betalen aan het "slachtoffer" !

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2009 18:28

u mag wel betalen maar dan laat u tegenpartij een dokument tekenen dat hij 'voledig' vergoed werd voor zijn dak.

U staat wel zwak wat betreft --- niet akkoord met...bedrag
Vraag eens de prijs van een nieuw dak en wat de min waarde is nu dit dak beschadigd is - mogelijk is idd de electrische bedrading beschadigd.

aangifte gedaan bij zijn verzekering of bij de politie?

Verzekering gaat (in principe) familiale - opzettelijk toegebrachte schade nb door meerderjarige NIET betalen

Opzettelijk toebrengen van schade is strafrechterlijk vervolgbaar.
met elementen - in bende en met een 'vuur'wapen. --- ook al is het dan blijkbaar iets met een 'loodje'.
Uw rechtbijstandsverzekering kan je wel eens polsen.
Ik hoop dat je beseft dat wat je deed WEL fout was

Reclame

tomasv
Topic Starter

#4 , 11 aug 2009 20:09

ik besef zeker dat het fout was, aangifte was ook zeer vlug bij de politie gedaan.
Ik kom zeker uit voor wat ik gedaan heb.
dat enkel de stof en niets anders van het dak kapot is, zijn we ook zeker.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2009 18:20

gezien aangifte bij politie (KAN) het feit geregistreerd staan als opzettelijke beschadigingen - wat is de code van het pv vb TU.18.L7 enz het zijn de 2 cijfers die van belang zijn. Algemeen kan men stellen hoe lager het cijfer hoe zwaarder het feit.

Men kan u ook vervolgen voor gebruik wapen bij nacht in bende en dat is andere koek.

Praat men verzekering --- kans heel klein dat die tussenkomen wel rechtsbijstand.

Hebt u al een verklaring bij politie afgelegd - neen doen en neem wapen en kogeltjes mee - zullen ze wel met beslag nemen - u kan afstand doen of niet.
Zegt bereid tegenpartij te betalen ... U was met 2 dus u kan delen.
Tegenpartij kan volledige som bij een van beide recupereren.

Er bestaat een gereden kans dat wanneer u een blanco strafregister hebt - de schade dadelijk en ondubbelzinnig betaald werd ( dus iets sneller dan onverwijl) het parket de zaak afhandeld met een minnelijke schikking of - sepo doet met een uitbrander - via PV (kwartieragent) dat u zich dient te gedragen en de zaak zo wordt gelaten als ge niets meer uitspookt.
Meewerken en schade betalen is de belangrijkste factor.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”