In voorhechtenis

ongelukbelaagd
Topic Starter

In voorhechtenis

#1 , 07 apr 2009 10:14

Een jongeman heeft volgens zijn ouders een diefstal van een accessoire voor een Ipod ter waarde van 35€ gestolen. Hij zit nu al 3 weken in voorhechtenis en zou nog tot de 14de daar moeten blijven zitten.
Ik zei dat ik dat niet geloofde, dat hij dan nog meer op zijn kerfstok zou moeten hebben. Daarop zei zijn moeder dat hij de dag ervoor, of een tijdje ervoor, een zak appelen gestolen had. Dan nog...
Dan zei ze dat hij verdacht wordt van inbraken maar dat hij dat niet gedaan had. OK... Maar volgens haar zouden de gasten die ingebroken hebben voor haar neus paraderen...
Mijn vraag nu:
is het normaal dat die jongeman zo lang in voorhechtenis zit? De moeder heeft een pro-deo en volgens mij zou die advocaat die jongen al lang uit het voorhechtenis hebben moeten vragen?
Dank je voor jullie hulp.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 07 apr 2009 10:36

Zonder te beweren dat het hier het geval is kan gesteld worden dat
buitenlanders zonder vast verblijfsadres waarbij een vrees bestaat dat ze de rechtsgang gaan ontvluchten kunnen een groter risico lopen om wat langer in voorhechtenis te verblijven bij diefstallen waarvan de buit niet zo omvangrijk is.

RR

ongelukbelaagd
Topic Starter

#3 , 07 apr 2009 11:37

Ik kan de situatie van de jongeman wat ophelderen:
Het is een 20-jarige (ongeveer :wink: ) jonge Belg die licht autistisch is. Hij komt uit een gezin met 5 kinderen en 1 kleinkind. De laatste jaren heeft hij het heel moeilijk omdat zijn ouders niet meer aan zijn wensen tegemoet kunnen komen. Hij heeft woede-aanvallen gehad waarbij hij letterlijk door deuren sloeg. Ik geloof niet dat hij iemand van het gezin heeft pijn gedaan. Maar de situatie thuis was onthoudbaar waardoor zijn moeder hem verzocht heeft ergens anders te gaan wonen. Voor zover ik weet, woonde of logeerde hij bij een vriend. Hij is werkloos.

Groetjes

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 apr 2009 19:24

Hij is meerderjarig - er zijn meerdere feiten - hij zal - gezien zijn toestand - mogelijk niet meewerken aan het onderzoek - dat zijn redenen om voorlopige hechtenis ter laten doorlopen.
Vermoedelijk was het nog in bende en zijn de andere daders (nog) niet gekend - want wil hij die niet bekend maken of weet hij het niet.

Tracht te weten te komen wie de advocaat is en neem eens met die contact op.

Je kan ook naar de politie stappen en vb via de dienst slachtofferzorg elementen inzake de psychische toestand van uw vriend doorgeven.

Het is dus perfect mogelijk dat de politie en dus ook de onderzoeksrechter nog niet weten dat hij autistisch is.
3 weken dat zitten we al bij de raadkamer

ongelukbelaagd
Topic Starter

#5 , 04 jun 2009 17:05

Hij is ondertussen een maand vrij.
We weten nog altijd niet waarom hij zo lang in voorhechtenis was.

Groetjes

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2009 18:21

gezien hij meerderjarig is en niet rechtsonbekwaam gaat de rechtbank dat niet aan u zeggen.
Wat me wel verwonderd zijn advocaat zal het wel weten maar die mag het ook niet aan u zeggen gezien de jongen zijn cliënt is en u niet.
Alleen wanneer de jongen de toestemming geeft aan zijn advocaat mag die tekst en uitleg aan u geven - indien dit niet in strijd is met de deontologie

ongelukbelaagd
Topic Starter

#7 , 09 jun 2009 14:13

Franciscus, u hebt helemaal gelijk (natuurlijk).
Alleen in dit geval wist de advocaat het ook niet!

Groetjes

PS. De jongen is uit voorhechtenis dus probleem opgelost.

sloeber

#8 , 12 jun 2009 21:54

Franciscus, u hebt helemaal gelijk (natuurlijk).
Alleen in dit geval wist de advocaat het ook niet!

Groetjes

PS. De jongen is uit voorhechtenis dus probleem opgelost.
behalve natuurlijk dat zijn rechtzaak nog zal volgen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”