Fouten van anderen veroorzaken dikke problemen!!!

ongelukbelaagd
Topic Starter

Fouten van anderen veroorzaken dikke problemen!!!

#1 , 08 jan 2008 22:08

Meer dan 10 jaar geleden heeft mijn man een veroordeling voor opzettelijke slagen en verwondingen gekregen. De advocaat zei toen dat het na bepaalde tijd van het strafblad automatisch kon verdwijnen of dat hij anders eerherstel moest aanvragen.

Voor zijn beroep moest mijn man om het half jaar een bewijs van goed gedrag en zeden afgeven. En na een paar jaar stond het er ineens niet meer op, joepie!

2 Jaar geleden beticht een ex-collega mijn man valselijk van opzettelijke slagen en verwondingen. Mijn man en ik hebben alles wat in onze machte gedaan om zijn onschuld te bewijzen maar nu komt het toch voor voor de correctionele zaken. Mijn man en het zogenaamde slachtoffer zijn allebei bij de firma ontslagen, alhoewel mijn man er al meer dan 5 jaar werkte zonder 1 negatieve opmerking. Hij heeft 3 maanden voor de eerste keer in zijn leven een depressie gehad.

Nu komt echter het mooiste van het verhaal! Nadat mijn man uit zijn depressie geraakt is, moest hij op sommige sollicitaties een bewijs van goed gedrag en zeden hebben. Hij krijgt ze en zijn veroordeling van meer dan 10 jaar geleden stond er terug op. Ik ben een verklaring gaan vragen en eerst geloofden ze me niet. Nadat de commissaris naar het examencentrum van de politie gebeld had om te horen of daar ooit een blanco bewijs binnengebracht was, stond hij versteld. Iemand heeft gedurende een paar jaar mijn man een blanco gegeven maar toen mijn man het nodig had om te solliciteren konden ze het er niet meer aflaten.
Mijn man heeft onmiddellijk eerherstel gevraagd maar .... hoe groot is de kans dat hij dit krijgt? En hoe groot is de kans dat hij nu ook nog eens veroordeeld wordt voor iets wat hij niet gedaan heeft alleen maar omdat hij er meer dan 10 jaar geleden voor veroordeeld is geweest.

Ik heb er effe genoeg van en zou heel de wereld wel willen vervolgen om mijn mans naam te zuiveren. Maar ik heb niets te zeggen want ik ben de vrouw van een aangeklaagde...

Kan iemand me vertellen of er toch iets is dat ik kan doen? Voor dat eerherstel of voor dat bewijs, of voor die onterechte aanklacht? Dank u.

Het verhaal klinkt ongeloofwaardig maar zowaar ik nu ter plekke mag doodvallen, het is realiteit.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#2 , 17 jan 2008 14:14

geachte mevrouw,

hiervoor schakelt u best een advocaat in.

Ervaring met dit soort zaken, leert mij dat U niet moet wanhopen.

Indien U man werkelijk niets te maken heeft met deze nieuwe feiten, zal tegenpartij ook niet voldoende bewijzen op tafel kunnen leggen, waardoor Uw man veroordeeld zou worden.

Indien het werkelijk een valselijke aangifte is, meen ik dat Uw man klacht moet neerleggen wegens lasterlijke aangifte.

Indien Uw man dan wordt vrijgesproken voor de Correctionele rechtbank, kan hij uiteraard een schadevergoeding eisen voor deze lasterlijke aangifte.

Men zal kijken naar zijn strafblad, doch indien onvoldoende bewijzen voorhanden zijn, zal men Uw man vrijspreken.

Nadien zal eerherstel kunnen gebeuren.

mvg,

Pieter

ongelukbelaagd
Topic Starter

#3 , 21 jan 2008 06:30

We hebben het effe gehad met advocaten.
Verleden week maandag hebben we een nieuwe advocaat genomen.
De vorige leek niet veel van strafrecht te weten én heeft nog eens meer problemen veroorzaakt.
Er was een onderzoek om het dossier door te sturen naar de rechtbank. De vrijdag voor de dinsdag dat dat onderzoek werd gedaan, belde de advocaat. Hij raadde aan niet te gaan omdat het geld ging kosten en het dossier altijd werd doorgestuurd. Spijtig genoeg had ik hem niet begrepen, ik dacht dat hij wél ging gaan maar wij niet. Ik ben er zeker van dat hij niet veel an strafrecht kent want in het begin zei hij dat ge altijd moest gaan.

Nu ja, we hebben het met de nieuwe advocaat er over gehad en die heeft ons vermoeden bevestigd: hij had moeten gaan. In deze advocaat hebben we meer vertrouwen en duimen maar dat er geen veroordeling komt.

Wij hebben het over een klacht tegen lasterlijke aantijgeningen gehad met de oude advocaat maar die zei dat dat niet kon. Met de nieuwe advocaat hebben we het er ook over gehad maar die zei dat we stap voor stap moeten gaan, eerst deze zaak "opruimen".

Pfff...misérie, misérie...

Groetjes

Reclame

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#4 , 24 jan 2008 18:06

geachte,

ik wil uw nieuwe advocaat niet tegenspreken, maar volgens mij is het wel nuttig om nu reeds klacht neer te leggen wegens lasterlijke aangifte, kwestie van de rechtbank aan te tonen dat je het hier niet bij laat.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#5 , 30 jan 2008 11:51

We zijn er zelf nog niet uit of we het er 'bij laten'.
Dit grapje kost ons niet alleen veel geld maar ook emotioneel is het een zware druk op de schouders.
De nieuwe advocaat heeft gevraagd bij de verzekering rechtsbijstand een dossier in te dienen. Al gebeurd en hopelijk krijgen we de meeste centjes terug.
Emotioneel...we zouden het er niet bij kunnen laten en verder gaan om deze schade ook te zien vergoeden. Maar langs de andere kant zien we er liever vanaf om emotioneel er een punt achter te kunnen zetten...

Bedankt voor jullie hulp!!!!

Groetjes

ongelukbelaagd
Topic Starter

#6 , 07 feb 2009 07:10

Als dank zet ik even neer hoe dit nu afgelopen is.
Sinds een paar maanden is het attest van goed gedrag en zeden terug blanco.
Mijn ervaring met de rechtbank(en):
- De eerste keer voor de rechtbank verschenen en kapot naar huis gegaan. Mijn ex werd behandeld alsof hij wel schuldig was. De opmerking van de procureur des konings zal me altijd nablijven: "De beklaagde is nog niet aan zijn proefstuk toe". :roll: :shock: :twisted:
- De 2de en 3de keer naar de rechtbank geweest om te horen dat de zitting verdaagd is en sindsdien niet meer gegaan.
- Uiteindelijk na 2,5 jaar het vonnis gekregen: onschuldig

Het zogenaamde slachtoffer is nog in beroep gegaan maar de zaak werd niet meer aanvaard.
De BA betaalt de kosten van de advocaat terug.

Eind goed, dit goed.

Groetjes

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 feb 2009 18:40

- het kan zijn dat gezien de tijdspanne de eerste maal een bewijs werd afgeleverd van type 1 en de 2de maal u spreekt van politieschool van type 2 waarop wel alles moet vermeld worden

U kan nu tegenpartij burgerlijk laten dagvaarden voor tergend en roekeloos geding en eventueel zelfs de vorige werkgever wegens ontslag zonder reden
kwestie van een morele schadevergoeding te kunnen krijgen.

kijk hoe je het best de zaak van je kan afzetten - nu stoppen of die verdere vorm van 'eerherstel'

ongelukbelaagd
Topic Starter

#8 , 14 feb 2009 16:08

- het kan zijn dat gezien de tijdspanne de eerste maal een bewijs werd afgeleverd van type 1 en de 2de maal u spreekt van politieschool van type 2 waarop wel alles moet vermeld worden
:arrow: Het opmerkelijke is dat juist op zijn type 2 (voor de politieschool) niets vermeld stond en acheraf op zijn type 1 dus wél. De commissaris kon me niet geloven en heeft naar de politieschool gebeld en die hebben het dus bevestigd. Ondertussen is zijn bewijs van goed gedrag en zeden terug blanco omdat zijn eerherstel aanvaard is.

U kan nu tegenpartij burgerlijk laten dagvaarden voor tergend en roekeloos geding en eventueel zelfs de vorige werkgever wegens ontslag zonder reden
kwestie van een morele schadevergoeding te kunnen krijgen.Op zijn C4 staat ontslagen wegens economische redenen. Lukt dat dan nog wel?

kijk hoe je het best de zaak van je kan afzetten - nu stoppen of die verdere vorm van 'eerherstel'[/quote] Het is mijn zaak niet meer, maar die van mijn ex :wink:

Nog bedankt voor je antwoord!
Groetjes

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”