Meer dan 10 jaar geleden heeft mijn man een veroordeling voor opzettelijke slagen en verwondingen gekregen. De advocaat zei toen dat het na bepaalde tijd van het strafblad automatisch kon verdwijnen of dat hij anders eerherstel moest aanvragen.
Voor zijn beroep moest mijn man om het half jaar een bewijs van goed gedrag en zeden afgeven. En na een paar jaar stond het er ineens niet meer op, joepie!
2 Jaar geleden beticht een ex-collega mijn man valselijk van opzettelijke slagen en verwondingen. Mijn man en ik hebben alles wat in onze machte gedaan om zijn onschuld te bewijzen maar nu komt het toch voor voor de correctionele zaken. Mijn man en het zogenaamde slachtoffer zijn allebei bij de firma ontslagen, alhoewel mijn man er al meer dan 5 jaar werkte zonder 1 negatieve opmerking. Hij heeft 3 maanden voor de eerste keer in zijn leven een depressie gehad.
Nu komt echter het mooiste van het verhaal! Nadat mijn man uit zijn depressie geraakt is, moest hij op sommige sollicitaties een bewijs van goed gedrag en zeden hebben. Hij krijgt ze en zijn veroordeling van meer dan 10 jaar geleden stond er terug op. Ik ben een verklaring gaan vragen en eerst geloofden ze me niet. Nadat de commissaris naar het examencentrum van de politie gebeld had om te horen of daar ooit een blanco bewijs binnengebracht was, stond hij versteld. Iemand heeft gedurende een paar jaar mijn man een blanco gegeven maar toen mijn man het nodig had om te solliciteren konden ze het er niet meer aflaten.
Mijn man heeft onmiddellijk eerherstel gevraagd maar .... hoe groot is de kans dat hij dit krijgt? En hoe groot is de kans dat hij nu ook nog eens veroordeeld wordt voor iets wat hij niet gedaan heeft alleen maar omdat hij er meer dan 10 jaar geleden voor veroordeeld is geweest.
Ik heb er effe genoeg van en zou heel de wereld wel willen vervolgen om mijn mans naam te zuiveren. Maar ik heb niets te zeggen want ik ben de vrouw van een aangeklaagde...
Kan iemand me vertellen of er toch iets is dat ik kan doen? Voor dat eerherstel of voor dat bewijs, of voor die onterechte aanklacht? Dank u.
Het verhaal klinkt ongeloofwaardig maar zowaar ik nu ter plekke mag doodvallen, het is realiteit.
Groetjes