oplichting jaar 2000

davema
Topic Starter

oplichting jaar 2000

#1 , 29 jan 2009 19:55

beste,

ik heb net te horen gekregen dat ik 50.000 oude belgische franken zou hebben geleend bij een krediet instelling in het jaar 2000.

ik heb de agent gevraagd wat ik daaraan moet doen en hoe ik meer info kan krijgen maar hij zei dat ik niets moest doen...

nu dit is even geleden en in die tijd was ik niet echt op deze wereld,ik ben toen klacht gaan indienen tegen familieleden voor sexsueel misbruik, hij zei me dat ik toen ook ben weggelopen thuis---ik was toen 20 jaar---maar ik ben na die klacht in te dienen niet meer terug naar huis gegaan.
ik heb toen nergens nog iets van gehoord tot vandaag, die agent kwam omdat mijn man de belgische nationaliteit wil aannemen( hijis nederlander) en vandaar dat hij me dat kon vertellen.
ik wist niet eens dat ik een strafblad had

mijn vraag is, waarom zegt die agent dat ik niets moet doen? is dat verjaart? als ik iemand geld verschuldigd ben wil ik dat wel terug betalen maar ik kan mij niks voor de geest halen...
en hoe krijg ik mijn strafblad terug leeg?
weglopen als meerderjarige is toch geen misdrijf?
er stond op mijn strafblad old achter.... wat betekend dit?

met dank :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
davema
Topic Starter

#2 , 29 jan 2009 20:30

kan niemand mij helpen? :?

Drone

#3 , 29 jan 2009 21:03

iets langer wachten als 25 min kan al helpen, de juristen zitten hier vrijwillig en hebben ook een prive leven :wink:

Reclame

davema
Topic Starter

#4 , 29 jan 2009 21:16

sorry... en bedankt

Beachcomber

#5 , 30 jan 2009 08:43

Ik ben niet helemaal zeker waarover het gaat. Je hebt een strafblad zeg je. Waarvoor? Geld lenen is voor zover ik weet geen strafbare handeling. Was die mentionnering op je strafblad een overtreding, een wanbedrijf of een misdaad?

Kan je ons wt meer informatie geven?

davema
Topic Starter

#6 , 30 jan 2009 12:19

geen idee, hij heeft enkel dit gezegd wat ik hier geschreven heb...
ik zou bij een krediet instelling geld geleend hebben 50.000bef en niet in orde zijn geweest met de papieren en dus niet terug betaald hebben.

ik heb van heel die periode een black out dus ik weet het niet, ik weet alleen dat als het zo is en vermits hij dat zegt zaal dat wel zo zijn dan wil ik mijn "fout" rechtzetten maar dan moet ik wel weten hoe en wat en hij zei dat ik niks moest doen.

alleen dat er twee feiten op mijn strafregister stonden, dat dus wat hij oplichting noemde, en dat ik thuis ben weggelopen maar ook dat klopt niet want ik was 19 en ben weggelopen naar de polite om te vertellen wat er thuis allemaal aan de hand was en zij wisten dat ik niet terug naar huis ging.

maar dat is toch geen misdaad? en waarom staat dat in mijn strafregister?

sorry voor de karige uitleg en alvast bedankt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jan 2009 18:05

inderdaad een karige en verwarde uitleg ..
we gaan ervan uit dan u met agent iemand van de politie bedoeld.
vraag 1 : hoe kan die weten dat u in 2000 iets zou geleend hebben bij een kredietinstelling en dan nog met bedrag
vraag 2 : als u in 2000 20 jaar was - hoe kan u dan weglopen dat is woordgebruik voor minderjarigen als 20 jarige bent u meerderjarig en doet u wat u wil

vraag 3 : strafblad ?? hoe weet die inspecteur dat --- vermoed dus dat hij bepaalde gegevens heeft opgevraagd ---
stond op mijn strafblad old achter ... wat was de juiste tekst voor dat woordje old ??

wat kan : de inspecteur - is het uw kwartierinspecteur ?? heeft u nagetrokken in een nationale gegevensbank - daarin kan staan dat er aangifte is geweest van verdwijning ... normaal moet u dan wanneer u zich ergens anders inschrijft in België over gehoord worden - mogelijk bent u ook geschrapt geweest van uw toenmalig adres ( noemt afgekort AACB of ambtelijke afschrijving bij collegiaal besluit) - dit staat nooit op je strafblad
Mijn vermoeden is dat u ' gekend' bent bij de politie voor twee feiten

U kan zelf nooit een strafblad krijgen - wat u krijgt is een bewijs van goed zedelijk gedrag type a of b

wat u nu kan doen mocht u niet meer info hier laten op het forum is terug naar die inspecteur gaan en hem meer info vragen - indien nodig vraagt u naar een hoofdinspecteur of naar het diensthoofd

Wat die oplichting betreft zou ik toch eens wat meer uitleg vragen - staat u nog geseind - moet u nog gehoord worden - was u verdacht/ slachtoffer/ getuige - is de zaak afgesloten door het parket ( sepo) -
wat is het PV nr : als je dat hebt kan je steeds meer info vragen ( schriftelijk) aan de magistraat van het parket
normaal zou ik zeggen als je er niets mee te maken hebt moet de politie u ontseinen inzake de feiten

hou ons op de hoogte

davema
Topic Starter

#8 , 30 jan 2009 19:08

beste,

het was een wijkagent denk ik, hij is langsgekomen omdat mijn man die nederlander is de belgische nationaliteit heeft aangevraagd. dan trekken ze volgens de agent die persoon in kwestie na en zijn gezin.

dus dan roept hij mij op een gegeven moment bij zich en zegt, heeft u een strafblad ( heb ik ook niet gezien he) waarop ik zeg nee dat heb ik niet.
o zegt hij, zegt hasselt u niks... waarop hij tegen mijn man zei ik wil uw vrouw even alleen spreken.
dan zegt hij u bent toen thuis weggelopen waarop ik zeg dat is bijna 10 jaar geleden en ik was meerderjarig dus dat is toch geen misdrijf bovendien ben ik toen naar de politie gedaan voor daar te vertellen wat er thuis allemaal aan de hand was. daar heb ik toen gezegd dat ik niet meer naar huis ging. ik ben mij toen idd ergens anders gaan inschrijven.

toen zei hij ja en wegens oplichting staat u ook bij ons bekend, toen viel ik helemaal uit de lucht en toen vertelde hij dat, ik zou daar ook over verhoord zijn geweest...( ik weet er niets meer van
:? maar ja ik weet veel niet meer)

ik stelde hem de vraag of ik ergens iets aan moest doen en hij zei, nee, er staat old achter.

kijk die man was heel karig met zijn antw. en heel kort.

mij gaat het erom, dat als ik idd iemand iets verschuldigd ben ik dat wil afhandelen, langs de andere kant wil ik ook niet heel mijn verleden weer "aanraken" het gaat net goed begrijpt u.

als ik geseind sta om een af andere reden wisten ze mij toch al eerder te vinden? ik heb altijd een vast add gehad.

ik vind het heel raar.

bedankt voor de reactie

Franciscus

#9 , 31 jan 2009 09:52

wat is dus vermoedde - neem eens kontakt op met de dienst slachtofferzorg van de politie - leg het daar uit

Deze personen helpen mensen en zijn niet gebonden om info door te geven aan de politie - ze kunnen er dan wel een hoofdinspecteur of commissaris bijhalen die wat meer uitleg kan geven en nakijken wat er allemaal van is.

Uw wijkagent mag inderdaad niets tegen uw echtgenoot zeggen maar hijzelf kan toch ook ( in de meeste gevallen) zien waarover het is gegaan.
en indien een dossier bij het parket is afgesloten (is verjaard) kan hij ook de politionele verbinding in het systeem stopzetten ( u horen en daarmee ontseinen).
Normaliter kan het zo worden opgelost - eventueel kan u ook een gesprek vragen met de magistraat verantwoordelijk voor de politiezone - deze zal dan opdracht geven om de binding te verwijderen (in werkelijkheid iets ingewikkelder maar het resultaat zal zijn dat de binding verwijderd wordt).
De parketmagistraat of een rechter zijn ook de enigste die u inzake de inhoud van het dossier kan buiten vervolging stellen.

u kan ook een brief schijven naar de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
" Overeenkomstig artikel 13 van de wet van 8 december 1992 betreffende de bescherming van persoonsgegevens zijn de politionele gegevens niet rechtstreeks toegankelijk voor privé-personen. Zij kunnen zich echter tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer richten die voor hen kan controleren of de gegevens die er over hen (en uitsluitend over hen) door de politiediensten worden bijgehouden, wettelijk zijn."
hierbij de gegevens
http://www.privacycommission.be/

davema
Topic Starter

#10 , 01 feb 2009 09:26

bedankt voor de reactie,

ik heb echter nog 1 vraag.

van de aanklacht die ik toen heb ingediend heb ik ook niks meer gehoord, helemaal niks....kan dat zomaar?

mvg

Franciscus

#11 , 02 feb 2009 17:36

toen nog wel nu in principe niet meer maar dan moet u zich wel als slachtoffer laten registreren

vraag dat ook maar na via de dienst slachtofferzorg - ( PV nr opvragen en dan een briefje schrijven naar het parket)

davema
Topic Starter

#12 , 03 feb 2009 07:18

hartelijk bedankt voor de antwoorden!

fijn dat u dat wil doen voor de mensen die vragen hebben.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”