artikel 559.1 beschadiging roerende goederen...

plex454
Topic Starter

artikel 559.1 beschadiging roerende goederen...

#1 , 15 jan 2009 17:33

Ik moet voor de politierechter te Leuven komen wegens artikel 559.1. Het betreft de beschadiging van een parkeermeter waarbij met een duw/slag het display stuk ging (kosten van +-1600 euro). Ik betwist de feiten niet en wil de kosten dragen.
Het probleem is dat ik binnen +-1 jaar moet solliciteren en dat ik daar een blanco bewijs van goed gedrag en zeden voor moet hebben. Anders gaat dat zware problemen geven (gezondheidssector).
Is er een mogelijkheid om een blanco strafblad te houden? Bv. opschorting, en wat is de kans dat de rechter dit toekent?
Is het aangewezen om een advocaat te nemen?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 16 jan 2009 10:04

Opschorting van straf is zeker mogelijk. Het spreekt in uw voordeel dat u de feiten bekent en dat u bereid bent de kosten te dragen;
Als dit uw eerste aanrzaking met het gerecht is zal de politierechter vermoedelijk rekening houden met uw verzuchtingen.

Ik raad u aan van zeer duidelijk te zeggen aan de politierechter dat u de feiten enorm betreurt, en dat u bereid bent de schade te vergoeden. Zeg er ook bij dat u absoluut niet onder uw verantwoordelijkheid wil uitkomen, maar dat u riskeert om zeer moeilijk aan werk te geraken indien het tot een notering op het strafblad komt. Politierechters zijn geneigd daarmee rekening te houden.

Anderszijds zie ik dat u voor de politierrechter bent opgeroepen, dwz dat uw wanbedrijf reeds gecontraventionaliseerd is, daarmee bedoel ik dat wat eigenlijk voor de correctionele rechtbank had moeten komen, nu al is afgezwakt tot het niveau van de politierechter. Indien u toch een veroordeling zou oplopen heeft die het karakter van een overtreding, ik geloof dat deze na verloop van tijd (3 jaar, dacht ik) automatisch van uw strafblad worden gewist.

Een advokaat nemen is geen overbodige luxe. Neem er eentje uit de streek, die de leuvense rechters goed kent. politierechtbanken zijn meestal erg overwerkt, het is dus belangrijk om op korte tijd zeer duidelijk uw argumentatie over te brengen.
Succes!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2009 14:56

kan ook al helpen om indien u de kosten aan tegenpartij kan betalen dit al te doen en een verklaring laten ondertekenen dat 1) alle kosten al betaald zijn en 2) eventueel dat tegenpartij geen verdere schade heeft en 3) afziet van rechtsvervolging

Dan blijft enkel het maatschappelijk belang over en dan kan de rechter heel kort zijn - want alle bewijzen zijn al binnen liefst voor de zitting.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”