Paniek ! Welke vragen op een verhoor?

Student213
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Paniek ! Welke vragen op een verhoor?

#1 , 09 apr 2016 20:55

Beste mensen,

Ik werd twee weken geleden tijdens een routine controle aangehouden voor verboden wapenbezit ( mes + boksbeugel ). Ik kreeg nu een briefje om op verhoor te komen. Nu vraag ik me af welke vragen ik kan verwachten ?

Ik ben 25 jaar, student en heb nog geen strafblad. Nog nooit in aanraking gekomen met justitie of politie. Daarom dat ik me wat zorgen begin te maken.

Weten jullie of in dit geval ( blanco strafblad, wapens gekocht op rommelmarkt ) het op mijn strafblad komt? Ik hoor veel mensen zeggen dat het waarschijnlijk geseponeerd wordt of minnelijke schikking.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 09 apr 2016 20:59

Men gaat u gewoon vragen stellen over wat er gebeurd is om zo een verklaring van u te kunnen opstellen. U bent op heterdaad betrapt, dus paniek is nergens voor nodig, je kunt er toch niets meer aan veranderen. Ik zou u persoonlijk aan te raden goed mee te werken en schuld te erkennen, kans is dan inderdaad groot dat men niet verder gaat vervolgen.

Student213
Topic Starter

#3 , 09 apr 2016 21:03

Beste leenW, bedankt voor de snelle respons!

Ben ik in dit geval werkelijk op heterdaad betrapt? Ik dacht dat heterdaad vooral betrekking had op iemand die bvb iemand zou verwonden met die wapens ofso.. Enkel bezit daarvan wordt al beschouwd als heterdaad dus?

Ja ik ben sowieso van plan om goed mee te werken. Dit is allemaal nieuw voor mij. Ik wil dit zo snel achter de rug. Denkt u dat ik mij zorgen kan maken voor een strafblad? Ik begin binnen 6 maanden te werken en wil al mijn studies niet verpesten door een foute aankoop :/

Reclame

LeenW

#4 , 09 apr 2016 21:08

Dat staat volledig los van elkaar. Bezit op zich is al strafbaar. Als u ze effectief had gebruikt, was er nog een tweede aanklacht geweest, in de aard van slagen en verwondingen in het beste geval.

Student213
Topic Starter

#5 , 09 apr 2016 21:14

Bedankt ! Heeft u misschien een idee van wat in mijn voordeel zou kunnen spelen, en wat niet?

Kijken ze ook naar mijn blanco strafblad? Het feit dat ik zeer goed zal meewerken om alles uit te klaren? De aankoop gebeurde 2 jaar geleden en sindsdien lagen de wapens in mijn wagen.. Speelt dit een rol? Sorry voor de vele vragen :(

Franciscus

#6 , 09 apr 2016 22:05

Al eens lezen:

Ergens anders heb ik al geschreven:
Als algemene informatie
Salduz regeling.
Cat een
als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.
Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.
PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.
cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

Verder heeft men ook nog de wet Francimont ... als procedure hoe een verhoor moet verlopen.

Wat de wapens betreft;
U zegt al twee jaar gelden gekocht en waar?
Ik ga ervan uit dat het over twee wapens gaat nl een mes en een boksbeugel.
Waar hebt u die gekocht?
Waar lagen ze in uw auto?

Wet Francimont
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Wapenwet
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2006060830
HOOFDSTUK XII. - Strafbepalingen.
Art. 23-26

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... eit/wapens

Student213
Topic Starter

#7 , 09 apr 2016 22:12

Hartelijk dank Franciscus voor de info!

Franciscus

#8 , 09 apr 2016 23:03

Nog vergeten
Doe vrijwillig afstand van het mes en de boksbeugel.
Normaal zal men nog foto's vingerafdrukken en uw beschrijving nemen.
Daar heeft politie geen toelating voor nodig is wettelijk voorzien.

Student213
Topic Starter

#9 , 10 apr 2016 13:16

Inderdaad, dat hebben ze al gedaan de dag van de aanhouding. Ik ben meegegaan naar de politiebureau en heb mijn vingerafdrukken moeten geven, foto's etc..

Na een half uurtje mocht ik al vertrekken. De politiediensten hadden de toelating nodig van een procureur of commisaris dacht ik.

Is dat misschien al een goed teken dat de feiten niet zo zwaar zijn? Hadden ze me anders niet langer aangehouden?

giserke

#10 , 10 apr 2016 15:32

U zal gewoon een boete krijgen als het de eerste keer is en U het niet gebruikt hebt.
Een vermelding op uw strafblad kan enkel na uitspraak van de rechtbank.

Student213
Topic Starter

#11 , 10 apr 2016 16:17

Bedankt voor de reacties! Ik zou me dus geen zorgen moeten maken voor een strafblad of dagvaarding denkt U ?

giserke

#12 , 10 apr 2016 17:58

Dat zal van uw verklaring afhangen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”