Tien dagen geleden wordt er aan mijn voordeur gebeld, en staan 3 agenten van de lokale recherche aan de voordeur.
Zij vragen of ze een huiszoeking met toestemming mogen uitvoeren, omdat er gemeend wordt dat er hier een geval van pedofilie te vinden zou zijn.
Enorm geschrokken (ik zwijmelde bijna weg van emotie), maar toch ervan overtuigd, dat men hier nooit zoiets zou kunnen vinden, geef ik toestemming, net zoals mijn vriendin, die ook bij me inwoont.
Met drie doorzoeken ze het hele huis van de zolder tot aan de kelder, en vervolgens blijven ze staan in m'n bureau, waar al m'n pc-materiaal staat (1 desktop, 3 laptops, en een grote hoeveelheid externe harde schijven).
"Dat gaan we allemaal mee moeten nemen voor onderzoek". Vervolgens nemen ze foto's van de schermen die open staan (?!?), koppelen ze alle pc's af, en maken een inventaris van alle pc's en harde schijven.
Ik vraag hen "Ik ben wel volop aan het solliciteren, kan ik toch verzoeken om snel op zijn minst één pc te onderzoeken, zodat ik verder kan werken?".
Zij antwoorden "Meneer, eerst gaan wij het onderzoeken en dan wordt het opgestuurd naar een derde partij, dus zijt maar zeker dat het héél lang gaat duren.
Bij het einde van de huiszoeking vertellen ze me dat ze me afgelopen dinsdag verwachten op kantoor voor een verhoor.
Bij dat verhoor krijg ik te horen dat ik in 2011, vanop een account op
http://www.netlog.com" onclick="window.open(this.href);return false; (deze site bestaat niet meer), jonge meisjes zou uitgenodigd hebben om een erotische nacht te beleven. Er staan blijkbaar inderdaad onder het profiel dat ik toen had op Netlog
enkele dergelijke bezwarende chatberichten. Ik leg hen uit dat ik echter begin 2010 reeds Netlog op de hoogte had gebracht dat ik geen toegang meer had tot m'n account, en dat een paswoord-reset niet werkte.
Gezien Facebook toen aan populariteit had gewonnen bij m'n vrienden, had ik er verder geen belang aan gehecht, en gewoon verder gewerkt op Facebook. Ik heb dan ook verklaard niets met deze zaak te maken te hebben, en dat ik vermoed, dat de echte dader
mijn account op Netlog gehackt heeft.
Verhoor is op papier gesteld, en de inspecteur zei me dat hij het "laatste ip-adres" had, waarmee er ingelogd zou zijn op m'n Netlog-account, en hij vroeg me of ik toestemming gaf, dat ze dit natrokken, wat ik uiteraard ook gedaan heb.
Nu mijn vragen :
1) Wanneer ga ik ooit al mijn pc-apparatuur terug zien ?
2) Net zoals heel wat mensen download ik wel al eens een filmpje of een tv-aflevering. Stel dat ze nu geen bewijzen vinden van hun beweringen, zouden ze me dan alsnog kunnen laten oppakken voor het illegaal downloaden ?