Iemand die me nauw aan het hart ligt heeft het volgende voor:
deze kennis heeft een tijd terug (2 jaar geleden) tergoeder trouw spullen gekocht van iemand anders.
Achteraf bleken deze goederen echter gestolen goederen te zijn.
Zonder het te weten maakte deze kennis zich dus schuldig aan heling. Het was op zich naïef om die spullen te kopen maar deze persoon heeft een lichte mentale beperking en autisme en is misschien effectief ook iets naïever dan de doorsneemens.
Echter was het voor hem wel een enorme schok om te horen dat deze goederen gestolen goederen bleken te zijn. Ondertussen had hij deze ook allemaal opgebruikt dus teruggeven ging niet.
Hij heeft een bijna panische angst dat de dief zijn naam heeft doorgegeven als 'heler' aan de politie en leeft in de (mijns inziens irrationele) angst dat hij hiervoor naar de gevangenis moet.
Maar hij heeft tot op heden zelfs nog nooit een oproeping tot verhoor van de politie ontvangen, noch is de politie aan zijn deur geweest. De 'dief' zelf is ondertussen al terug vrij in afwachting van zijn proces. Dit, in combinatie met de ruime tijd die ondertussen al verstreken is (meer dan 2 jaar) sinds de feiten aan het licht kwamen, doet mij persoonlijk concluderen dat de naam van mijn kennis nooit vernoemd is geweest.
Dit heb ik hem ook al verteld maar hij weerlegt dit dan door te zeggen dat ofwel de politie hem misschien niet weet wonen (lijkt mij wel onwaarschijnlijk, de 'dief' wist mijn kennis zijn volledige naam + stad waar hij woont), een beetje rechercheur lijkt mij op basis daarvan zijn exacte adres wel te kunnen te achterhalen indien nodig, ofwel dat hij gaat moeten voorkomen voor de rechtbank zonder 1st verhoord te zijn.
Dus nu is mijn 1ste vraag of dit mogelijk is: dat men iemand dagvaardt voor een correctionele rechtbank voor een wanbedrijf (dus als beschuldigde, niet als getuige) zonder dat deze beschuldigde 1st nooit verhoord is (in dien verstande dat de beschuldigde dus gewoon op een vast adres in België woont en niet voortvluchtig is en dus makkelijk zou kunnen verhoord zijn indien dit nodig bleek).
En mijn 2e vraag: als dit effectief niet zou kunnen (zoals ik persoonlijk dus denk), dan is het mijns inziens gewoon zaak om na te gaan of hij nog verhoord moet worden.
Kan hij dan gewoon aan de politie gaan vragen of hij nog ergens dient over verhoord te worden?
Of kan ik dit in zijn plaats doen? Indien niet, hoe kan hij dit dan best vragen (dit zal gezien zijn autisme en irrationele angst voor politie een grote stap voor hem zijn)?
Alvast bedankt.