vervelende kwestie...

een bezorgde mama
Topic Starter

vervelende kwestie...

#1 , 18 apr 2008 12:59

hoi,

ik heb in 2005 een relatie gehad van een paar maanden met een man die mij voorgesteld werd door een vriendin. Toen bleek dat er vanalles niet klopte met wat hij zei, heb ik het uitgemaakt. Ondertussen had hij mij geld afgetroggeld en ook erna met veel dreigementen nog geld afgenomen.
ik heb na veel moed bijeengeraapt te hebben aangifte gedaan bij de politie. daar bleek mijn ex een oplichter te zijn en ik niet het enige slachtoffer, mijn ex had blijkbaar overal schulden...
ik woonde bij mijn moeder en het gezinsinkomen ( moeder en broer werkt) was te hoog voor een pro deo, ook al was het voor mij en was ik werkloos...
ik ben dan naar een gewone advocaat gegaan en na hem alles uitgelegd te hebben, met hem overeen gekomen dat ik hem elke keer als hij naar de rechtbank moest hem 200 euro betaalde. Dit is dan 2 maal gebeurd.
de eerste keer en dan toen mijne ex in beroep ging.
Ik heb echter nooit meer iets van deze advocaat gehoord ook niet ivm een vonnis.
Ik maak me stilaan zorgen, omdat ik enorm bang ben voor een afrekening van de advocaat.
financieel heb ik totaal niets meer , en leef op dit moment van een ziekteuitkering waar ik nauwelijks mee rond kom. Ik woon bij mijn vriend waar ik een kindje mee heb, maar alles staat op zijn naam, dus zodra er iets gebeurd sta ik letterlijk op straat... ik mag er gewoon niet aan denken...

kan mijn advocaat na drie jaar niets van zich te hebben laten horen nog een afrekening sturen zodra de zaak mss afgehandeld is, ook al hadden we destijds een mondelinge overeenkomst van 200 euro per keer dat er naar de rechtbank gegaan moest worden?
ik heb van die twee keren wel een afschriftje ontvangen. Ik durf niet te bellen na al die tijd, bang dat er een rekening volgt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie

#2 , 18 apr 2008 13:34

Ik heb echter nooit meer iets van deze advocaat gehoord ook niet ivm een vonnis.
Bel of mail gerust eens naar uw advocaat om te vragen wat de uitspraak is. Anders kunt u ook bellen naar de griffie van de rechtbank waar de zaak in beroep voorkwam om te vragen wat de uitspraak was.
ik ben dan naar een gewone advocaat gegaan en na hem alles uitgelegd te hebben, met hem overeen gekomen dat ik hem elke keer als hij naar de rechtbank moest hem 200 euro betaalde. Dit is dan 2 maal gebeurd.
Ik maak me stilaan zorgen, omdat ik enorm bang ben voor een afrekening van de advocaat.
U heeft al € 400,00 betaald, dus dat scheelt al wat. Als u bij uw burgerlijke partijstelling een schadevergoeding gevraagd heeft, en de uitspraak spreekt tamelijk in uw voordeel, dan kunt u met het gevorderde bedrag (of een deel daarvan) waarschijnlijk wel uw advocaat betalen.
Wanneer u zeker bent dat je met moeite kunt betalen, kunt u altijd een afbetalingsplan voorstellen aan uw advocaat, vb: € 50 per maand, ...
kan mijn advocaat na drie jaar niets van zich te hebben laten horen nog een afrekening sturen zodra de zaak mss afgehandeld is, ook al hadden we destijds een mondelinge overeenkomst van 200 euro per keer dat er naar de rechtbank gegaan moest worden?
Als uw advocaat bedoelde dat u enkel een forfaitair ereloon moest betalen van € 200 per keer deze naar de rechtbank moest (inclusief alle andere kosten), dan hoeft u in principe niets meer te betalen.

Ter info:
"Verjaring erelonen advocaat:
Hof van Beroep Antwerpen 07/12/2004. R.W. 2006-2007, 179: De bepaling van art. 2276bis B.W. luidens welk de vordering van advocaten tot betaling van hun kosten en erelonen verjaart na verloop van vijf jaar na het beëindigen van hun taak, berust op en vermoeden van betaling. Daaruit volgt dat de cliënt deze verjaring niet kan inroepen, wanneer hij uitdrukkelijk of stilzwijgend heeft bekend niet te hebben betaald."

een bezorgde mama
Topic Starter

#3 , 18 apr 2008 20:36

bedankt voor je antwoord.
Mijn advocaat heeft eigenlijk niet specifiek iets gezegd. hij zei me gewoon dat ik als hij naar de rechtbank moest in mijn plaats ik hem 200 euro moest betalen voor de "kosten ", ik vermoed vervoer en er gewoon staan in mijn plaats.

Op wat wordt het totale bedrag berekend? We zijn nu al ruim drie jaar verder, en heb hem slechts in het begin een paar keer aan de lijn gehad en ben in het totaal drie keer bij hem geweest, tweemaal voor te betalen en de eerste keer voor alles uit te leggen.

ik ben ook bang dat als ik bel, hij er aan herinnert wordt en mij toch nog ineens kosten aanrekend zonder rekening te houden met wat hij in het begin zei van die 200 euro.
of het simpelweg vergeten is wat we in het begin overeen kwamen...
weet zelfs niet of dat op papier staat...

Reclame

Vlaamie

#4 , 18 apr 2008 21:16

Op wat wordt het totale bedrag berekend?
Dit hangt af van advocaat tot advocaat.
Meestal wordt als volgt gerekend:
Eerst en vooral worden de gedane kosten samengeteld, dit zijn brieven, kopies, telefoon, ...
Dan worden de prestaties berekend per uur, vb: pleidooi van 90 min, opstellen van brieven (omgerekend naar aantal min.), opstellen van conclusies (omgerekend naar aantal min.). Dan worden die uren samengeteld en vermenigvuldigt met het ereloon per uur. (uit een studie bleek dat het gemiddelde ereloon van advocaten bij de orde van vlaamse balies ongeveer 125 euro per uur is, maar sommige vragen minder, andere meer, er zijn er zelfs die 50 of 250 euro per uur vragen, kortom hangt af van de advocaat.)
Daarna worden beiden samengeteld en worden provisies afgetrokken.
Het is dus moeilijk te voorspellen hoeveel de afrekening bedraagt.

Rene

#5 , 19 apr 2008 08:12

Maar die kosten van brieven, telefoon, mail, ... zijn soms zo hoog dat het verdoken erelonen zijn. Sommige rekenen daarin ook het loon van de bediendes in. Ook vervoerskosten is zoiets.

De samenstelling is bij sommige niet eerlijk verdeeld.
En ga maar eens bewijzen dat het niet zo is. Hier in België is dat ombegonnen werk.

Dat zou beter kunnen geregeld worden door de wetgever. Maar dat zijn ook meestal advokaten, dus weinig hoop.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”