Waarde opgenomen telefonische gesprekken ?

joan
Topic Starter

Waarde opgenomen telefonische gesprekken ?

#1 , 28 dec 2007 01:59

Naar aanleiding van een familievete en omdat ik bedreigd werd/word door mijn verwekker heb ik quasi alle telefonische gesprekken met die man opgenomen op band. Hij werd meermaals ingelicht dat ik de gesprekken opnam (staat mee op band).

Welke waarde hebben deze gesprekken in een gerechtelijke procedure en kan ik deze aanwenden als bewijsmateriaal om aan te tonen dat ik de waarheid spreek ?

Dank bij voorbaat voor aan antwoordtje !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 28 dec 2007 09:38

De beklaagde had mondeling verschillende personen bedreigd over de telefoon. Deze laatsten hadden de telefoongesprekken opgenomen en de opnames overgemaakt aan de politie toen zij klacht neerlegden. De verdediging van de beklaagde wierp op voor de rechtbank dat de opnames verkregen werden in strijd met art 8 EVRM ( recht op privacy) en derhalve als ontoelaatbaar bewijsmateriaal uit het dossier dienden verwijderd te worden. In het bijzonder agrumenteerde zij dat het opnemen van gesprekken door één van de deelnemers enkel rechtsgeldig kan gebeuren in de mate dat de andere deelnemer daartoe zijn toestemming verleent. Aangezien de beklaagde niet wist dat haar communicatie opgenomen werd , was er geen toestemming en derhalve ook geen geldige opname.

Het Hof van Cassatie heeft het argument van de verdediging afgewezen door te stellen dat diegene die een telefoongesprek voert het recht op éérbiediging van zijn privéleven niet kan inroepen ten aanzien van een deelnemer aan dit gesprek, aangezien hij zelf de deelnemer deelachtig maakt aan het voorwerp van dit recht. Een procespartij kan derhalve zelf opgenomen communicatie aanwenden als bewijsmateriaal. (Cass. 9 januari 2001)

Of hiermee de vete van de baan is, is een nader paar mouwen!

Creatief

#3 , 28 dec 2007 11:53

En als er gestalkt wordt via de voicemail van de vaste telefoon? Kunnen deze opgeslagen berichten via een dictafoon wel als bewijs dienen voor de rechtbank?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”