Dit weekend heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt als de TS. Liep rond 5 à 5u30 's morgens over straat, zag een verkeersbord liggen, raapte het op in een dronken bui.. Even later hoorde ik iemand roepen dat ik moest stoppen, een agent op een fiets.. Eerst wist ik niet dat het een agent was, maar toen hij dichter stond, zag ik dat hij onder zijn trui een politiehemd droeg. Hij beschuldigde mij van heling etc. en nam een foto van m'n passport en zei dat de rechter wel ging beslissen...
Toen ik hem dat bord wilde afgeven, bleef hij bij z'n standpunt dat de rechter wel ging beslissen en dat ik 'mijn weg mocht vervolgen'. Hij zette het bord gewoon terug langs de kant van de weg, dus in feite klaar voor een volgende persoon die dit kan meenemen... en reed vervolgens gewoon verder.
Achteraf beklaagde ik het mij ook dat ik zijn identificatie niet gevraagd heb (speelt dit een rol in eventuele rechtsgeldigheid?).
Hoe kan hij mij trouwens van heling beschuldigen?
Heling:
Wanneer een door diefstal verkregen zaak aan een ander wordt doorverkocht, dan maakt de koper van het gestolen goed zich schuldig aan heling als hij kan vermoeden dat de verkoper niet de rechtmatige eigenaar was. Een abnormaal lage prijs, bijvoorbeeld €80,- voor een dure racefiets, is volgens de rechter voldoende aanwijzing dat de verkoper niet te goeder trouw is.
Nu zit ik al de hele tijd te piekeren ivm die rechtzaak en wacht ik zenuwachtig af (heb er zelfs al een koortsblaas van gekregen) tot ik een brief in de bus krijg met het gevreesde politiesymbool op. En die zal er wellicht wel komen gezien die agent niet van het vergevingsgezinde type was... Ik ben momenteel nog student en kan het mij niet echt permitteren om zware boete's, gerechtskosten, advocaat etc. te betalen.

Mijn ouders weten ook nog van niets omdat ze al boos genoeg waren dat ik zo laat thuis kwam.
Heb je recht op een pro-deo advocaat indien je nog thuis woont?