diefstal?

luuk
Topic Starter

diefstal?

#1 , 28 feb 2013 18:36

toen ik een jaar of 16 was heb ik met mijn spaarcentjes hindernissen gekocht (voor met het paard te springen).
nu vele jaren later is er serieus ruzie in de familie, pa heeft de wei verkocht en ik heb geen contact meer met hem of mijn zus.
mijn zus had al haar spullen weg gehaald uit de wei, en omdat ik al een jaar vertrokken was met mijn paarden ben ik vorige week spullen gaan halen wat er nog stonden en ik toen heb moeten achter laten, mijn hindernissen stonden er ook nog, alle de staanders dan toch, en ik was heel blij en dacht dat ze toch het fatsoen hadden gehad om mij op zijn minst de staanders terug te geven (ook al verwonderde het mij want stro enzo heeft ze ook allemaal gehouden en nooit terug willen geven of uit betalen). dus ik heel blij mijn staanders mee genomen, nu bleek dat zij ze nog wou gaan halen en dat ze naar politie wilt stappen, maar het zijn de mijn, maar heb geen bewijs, ik was 16 en pa zei toen laat factuur maar op mijn naam zetten, met de zaak kan ik dat aftrekken, heb factuur nooit terug gekregen en natuurlijk ook nooit het geld gezien wat hij terug gekregen heeft, maar dat geld maakt me niet uit, ik wil mijn staanders houden, maar hoe kan ik bewijzen dat ze van mij zijn? ik weet wel niet of hij factuur nog heeft, ik denk na al die jaren dat hij die allang kwijt is, maar ben niet zeker. dus hoe bewijs ik zonder een factuur dat ze wel van mij zijn en stel da hij factuur wel nog heeft wat dan?
ik heb wel 2 vriendinnen wat ik toen al kende en weten dat ik ze betaald heb, en veel foto s waarop ik met mijn paard spring over deze hindernissen, ben ik daar iets mee?

en gaat de politie er eigenlijk wel voor komen?

vind het echt erg, ben al zoveel geld en spullen aan hun kwijt en zoals stro kan ik factuur wel opnieuw van opvragen, maar ja dan kan zij zeggen dat het nieuw stro is en dat vorige op is, dus dan kan ik weer niks, en zo ben ik al veel spullen en geld kwijt, maar de hindernissen wil ik echt niet terug af geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 feb 2013 19:14

Stro en hooi van vele jaren geleden is sowieso waardeloos wegens veel te oud.
Na "vele" jaren nog bewijzen dat het uw hindernissprongen zijn lijkt me onmogelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2013 19:19

Hoe lang geleden? 5 jaar 10 jaar?
factuur die op naam staat van een firma?
U zou bij de verkoper een copie van die factuur kunnen gaan vragen maar gezien regel hierboven.
Als u hebt betaald via bankrekening dan kan u bewijzen dat het van uw rekening komt.

Omgekeerd hoe gaat uw vader bewijzen dat ze van hem zijn? Dan moet hij evengoed een factuur van x jaar geleden voorleggen.
Ttz die firma zou kunnen bewijzen eigenaar te zijn niet uw vader als fysiek persoon

Reclame

luuk
Topic Starter

#4 , 28 feb 2013 19:51

het stro is van vorig jaar, dus is niks aan, maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit, de staanders zijn me veel dierbaarder, ze zijn ongeveer 15 jaar oud. heb geen bewijs van bank, want heb dat in een spaarpotje gespaard (zakgeld, verjaardags-geld, nieuwjaarsgeld,...)

dus als pa de factuur ook niet meer zou hebben wat gebeurd er dan als ze naar de politie stappen?

en wat als hij de factuur wel nog zou hebben, ben ik ze dan kwijt of helpen die foto s en eventueel getuigenis van mensen wat nog weten dat ik ze gekocht heb?

luuk
Topic Starter

#5 , 28 feb 2013 19:54

en naar de firma gaan gaat ook niet, weet niet van welke firma ze komen, ik wou dat toen hebben omdat ik veel sprong, pa heeft toen prijzen vergeleken en mij gezegd hoeveel geld ik nodig had, toen ik het bij elkaar had heb ik het hem gegeven en is hij ze gaan kopen/halen. ik was een kind en wist niet beter, en wie verwacht dat eigen vader zoiets zou doen?

freelance

#6 , 28 feb 2013 21:22

Feit is dat u uw spullen terug hebt .
Laat vader dan maar bewijzen dat ze van hem zijn ( na al die jaren ) .
Naar de politie stappen is vlug gezegd , maar gaat hij dat ook doen ?
En politie zal eventueel een PV. opmaken , en dan ? Dan gebeurt er nog niets .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

luuk
Topic Starter

#7 , 28 feb 2013 22:26

dus als ik geen bewijzen heb, dan kan ik ze toch houden zonder gevolgen?
want heb ook geen zin in een strafblad voor een paar staanders, ook al hebben ze veel emotionele waarde voor mij, en heb ik er mooie herinneringen aan.

Franciscus

#8 , 28 feb 2013 22:44

Laat eerst uw vader maar met de bewijzen naar voor komen. Dat hij maar naar de politie gaat.
ALS en ALS hij dat doet mag hij daar ineens uitleggen hoe het komt dat paardenstaanders in een firma zijn ingebracht zou ik zo zeggen.
U zal dan uitgenodigd worden .. dan verteld u het verhaal dat u hierboven hebt gegeven.
Met hier en daar nog wat meer details natuurlijk over de ruzie en de gevolgen en het het feit dat u geld aan uw vader hebt gegeven om die aan te kopen maar dat u er nooit een factuur van hebt gezien.
Hangt ook een beetje af van hoe oud u nu bent ttz hoelang het allemaal al geleden is.
Dus niet te druk over maken.
Aan het trotse bezit van een strafblad bent u nog helemaal niet aan toe 8_)

Gebruiker21

#9 , 01 mar 2013 11:53

Laat eerst uw vader maar met de bewijzen naar voor komen. Dat hij maar naar de politie gaat.
Als hij die bewuste factuur toch nog heeft, staat de vader wel sterk in zijn schoenen.
ALS en ALS hij dat doet mag hij daar ineens uitleggen hoe het komt dat paardenstaanders in een firma zijn ingebracht zou ik zo zeggen.
Als het bedrijf iets met paardensport of paarden in het algemeen te maken heeft, is zo'n factuur niet zo vreemd. Geen idee wat voor bedrijf het is?

Ik zou er niet zo zeker van zijn dat de topic starter die staanders kan houden als de vader de factuur nog heeft en blijkt dat die factuur redelijkerwijs "binnen het bedrijf" past. Als het echt woord tegen woord wordt, zal mogelijk de naam op de factuur doorslaggevend worden (hangt uiteraard van de rechter af).

Dat de topic starter een strafblad overhoudt aan de zaak, zou me echter ook sterk lijken. In het slechtste geval moet hij de staanders terugbezorgen. In het beste geval hoort hij er helemaal niets meer van. In het allerbeste geval wordt het terug bijgelegd met de ouders, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#10 , 01 mar 2013 13:10

Goede nuancering :D
Maar in dat geval is het de firma die klacht moet indienen en niet de 'papa'.
En dan mag de zaakvoerder toch eens uitleggen waarom die zaken 'privaat' door de familie worden gebruikt.

Gebruiker21

#11 , 01 mar 2013 13:21

Goede nuancering :D
Maar in dat geval is het de firma die klacht moet indienen en niet de 'papa'.
Da's waar.
En dan mag de zaakvoerder toch eens uitleggen waarom die zaken 'privaat' door de familie worden gebruikt.
Ook dat zal woord tegen woord zijn. Als de "firma" beweert dat deze zaken puur professioneel aangekocht zijn (factuur als bewijs) en dat het nooit de bedoeling was dat de zoon dit materiaal op regelmatige basis zou gebruiken, en de zoon beweert het tegendeel, dan zal diegene met het "strafste bewijsmateriaal" waarschijnlijk aan het langste eind trekken. En een factuur is dan een wel héél sterk bewijs.

Anyway, ik weet niet wat dergelijke staanders kosten, maar ik vermoed dat de vader het wel niet tot een rechtszaak zal laten komen, zeker? Misschien hooguit vredegerecht, waarbij de zoon al dan niet die dingen moet teruggeven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

freelance

#12 , 01 mar 2013 13:58

Het gebeurt natuurlijk dat ouders hun kinderen voor het vredegerecht brengen , maar eerder uitzonderlijk , en nog uitzonderlijker voor een paar paarden hindernissen .
"Dreigen met ..." is natuurlijk een klassieker .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

eylis

#13 , 01 mar 2013 14:11

Luuk, ik denk dat je je geen zorgen moet maken. Het is wellicht inerdaad om het conflict nog wat op te kloppen dat je vader hiermee dreigt.
Als je niet reageert zal er waarschijnlijk geen vervolg komen op het verhaal.
Bovendien wat kan je vader doen? Klacht neerleggen bij de politie dat de hindernisstatieven gestolen zijn door jou?
Ik heb een practisch vraagje: je schreef dat je vader de wei verkocht heeft en dat je pas onlangs nog de hinderniesstatieven bent gaan ophalen.
Was dat nà de verkoop van de wei? :-) ??
Dan heeft hij helemaal geen klacht neer te leggen want de statieven bevonden zich op een terrein dat niet van hem is. Als hij de statieven daar heeft achtergelaten, wordt dat beschouwd als achterlating of als bewijs dat hij de statieven niet als zijn bezit beschouwt.
Of stonden ze binnen in de ouderlijke woning?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”