misbruik

vee
Topic Starter

misbruik

#1 , 09 okt 2007 20:43

...een 7 tal jaar geleden heb ik een klacht ingediend tegen een familie lid wegens wes misbruik. ik weet dat er toen mensen zijn ondervraagd maar verder heeft men mij (politie) nooit op de hoogte gehouden voor zover ik te horen heb gekrgen via via is er nooit een onderzoek geweest.
ik was toen jong en had geen geld dus ik had niet de mogelijkheid om er werk van te maken, nu kan ik dat wel maar kan iemand me vertellen of dat nog mogelijk is omdat ik die aankalcht al zolang geleden is.?
En kan iemand mij ook zeggen waarom ik nooit niks heb vernomen?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 09 okt 2007 21:43

je kan een afspraak maken met de sociale dienst van de politie.
Daar zal men tijd voor je maken en de mogelijkheden die je hebt uitleggen

RR

vee
Topic Starter

#3 , 09 okt 2007 21:48

je kan een afspraak maken met de sociale dienst van de politie.
Daar zal men tijd voor je maken en de mogelijkheden die je hebt uitleggen

RR
bedankt! moet dat in de gemeente zijn waar ik de aanklacht indiende( ben naar de andere knat van het land verhuist)

Reclame

j.demoor

#4 , 11 okt 2007 10:44

“Art.21bis.In de gevallen bedoeld ,in de artikelen 372 tot 377(=aanranding van de eerbaarheid en verkrachting)...van het strafwetboek,begint de verjaringstermijn van de strafvordering pas te lopen vanaf de dag waarop het slachtoffer de leeftijd van achttien jaar bereikt...”(VT.Sv.=Wetboek van Strafvordering,Voorafgaande Titel,17 april 1878).

‘Wanneer de strafvordering verjaard was vóór de inwerkingtreding van de wet van 13 april 1995 betreffende seksueel misbruik ten aanzien van minderjarigen(d.i. vóór 5 mei 1995),is art.21bis,VT.Sv. niet van toepassing(Cass. AR. P97566F,28 mei 1997).

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf...§3Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(VT.Sv.).

Het loutere neerleggen van klacht volstaat niet om de hoogte gebracht te worden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

vee
Topic Starter

#5 , 11 okt 2007 18:42

wat is het verjaringstermijn?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”