onrechtmatige publicatie.

konijntje1
Topic Starter

onrechtmatige publicatie.

#1 , 23 nov 2012 22:16

Meesters,

In een bekend weekblad is na een probeersel om hoederecht te verkrijgen dat nog lopende is nu, een artikel verschenen.

Dit artikel is geschift, leugens waar je ook maar leest.

Weekblad heeft geen enkele controle op waarheid uitgevoerd gezien we niemand ontmoet/gezien hebben.

Toch is dit gepubliceerd en dus een landelijke laster op onze nek.

Kan het weekblad aangeklaagd worden? schadevergoedingen geëist worden inclusief rechtzetting in hun blad
Degene die het hoederecht probeerd te krijgen en dus het weekblad heeft voorgelogen zullen we zowieso vervolgen voor schade en laster na uitspraak hoederecht procedure.

Ik hou het speciaal kort en met niet te veel info anders kan ik hier wel 5 bladzijden volzetten.

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ragnarok

#2 , 24 nov 2012 07:27

Ik denk niet dat het weekblad kan aangeklaagd worden aangezien ze hier, normaal gezien, hun eigen mening niet in zetten doch slechts het verhaal van een derde brengen.
Toch ben ik vrij zeker dat elk medium (radio, tv of blad) het recht op antwoord moet respecteren. In jouw plaats zou ik het alleszins eisen via mail (dan staat het toch ook direct op papier)...

konijntje1
Topic Starter

#3 , 24 nov 2012 18:44

hoe bedoelt u recht op antwoord?
Dat ze onze kant publiceren dan?
Das dan weer ping pong spelen en de mogelijkheid uit handen geven om de derde aan te klagen voor .....

en slechts het verhaal van een derde brengen ok. Maar dit is een echte laster en er worden dingen gezegd die moreel zelfs niet verantwoord zijn. Dan heeft een weekblad daar toch de eind verantwoordelijheid voor denk ik. En met dit bedoel ik dat ze de feiten nachecken bij de benadeelde persoon.... wat uiteraard niet gebeurd is.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2012 18:51

Is het artikel een interview of een artikel van een journalist?

konijntje1
Topic Starter

#5 , 26 nov 2012 11:18

Het staat niet duidelijk vermeld in het artikel maar ik ben er vrij zeker van dat het hier over een intervieuw gaat.
Dit omdat dit door haar zelf is aangevraagd naar het weekblad toe.

scorpioen

#6 , 26 nov 2012 11:25

U kan een procedure doen voor de burgerlijke rechtbank, waarbij u schadevergoeding vordert en publicatie van het vonnis.

Of u gelijk zal krijgen is natuurlijk een andere zaak ...

eylis

#7 , 26 nov 2012 11:25

- hoederecht bestaat niet meer
-een blad zet nooit echt duidelijk in een stuk of het een interview is: maar dat zie je wel aan de opbouw van het stuk.
- een persoon mag een interview geven aan een krant/tijdschrift; Wat die persoon vertelt is haar/zijn verhaal. Daar kan het medium strikt genomen niet voor vervolgd worden: er word immers weergegeven wat die persoon vertelt. Niet wat het blad er van vindt of ontdekt heeft.
- u kan wel uw recht van antwoord opeisen: dan stuurt u een stukje waarin u uw versie van het verhaal vertelt. Het blad is wel verplicht dat te publiceren.

Franciscus

#8 , 26 nov 2012 14:20

Dit is de wetgeving
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.elfri.be/wetgeving/wet-betre ... t-antwoord" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”