Diefstal door poetshulp

wschoenm
Topic Starter

Diefstal door poetshulp

#1 , 23 apr 2012 15:48

Ik verdacht onze kuisvrouw ervan geld te hebben gestolen. Na lang aandringen heeft ze het toegegeven en heeft ze me onmiddellijk alles teruggeven. Dit ging over een groot bedrag twv een kleine auto.
De politie was op de hoogte van een "mogelijke" diefstal en wil dit nu niet meer "laten vallen", zelfs als ik zeg geen klacht in te dienden.

1. Wat hangt haar boven het hoofd?
2. Kan ik de politie "stoppen" op een of andere manier ( ze heeft al problemen genoeg en voor mij is de kous af, ik wil ook niet elke dag 5 Marokkanen aan mijn deur)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2012 16:25

Wat heeft die laatste opmerking met de rest te maken???

(Huis)diefstal is GEEN klachtmisdrijf dus het is het Parket dat verder zal beslissen en dagvaarden.
Diefstal door personeel wordt zwaarder gestraft gezien de vertrouwensfunctie.
Art. 464. Strafwetboek:

"De gevangenisstraf is ten minste drie maanden, indien de dief een dienstbode of een loondienaar is, zelfs wanneer hij de diefstal gepleegd heeft ten nadele van andere personen dan die welke hij diende, maar die zich bevonden hetzij in het huis van de meester, hetzij in het huis waar hij hem vergezelde, of indien de dief een werkman, gezel of leerling is, die de diefstal heeft gepleegd in het huis, het werkhuis of het magazijn van zijn meester, of ook indien de dief een persoon is die gewoonlijk arbeid verricht in de woning waar hij gestolen heeft.
Art. 465. In de gevallen van de vorige artikelen kunnen de schuldigen bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33"

Drone

#3 , 23 apr 2012 16:32

als er 5 vreemde mensen voor uw deur staan en die beginnen te (be)dreigen, gewoon 101 ( of 112 ) bellen, meer kunt ge en moogt ge niet doen.

( tenzij ze u daadwerkelijk fysiek aanvallen )

u heeft gedaan wat u moest doen, wie weet hoeveel ze nog heeft gestolen bij andere mensen, in totaal heeft ze misschien al genoeg voor een mercedes gestolen . . .

Reclame

wschoenm
Topic Starter

#4 , 23 apr 2012 16:40

Als ik vraag aan de politie om hun "onderzoek" te staken, zeggen ze dat dat niet kan. Klopt dat?
Ik diende toch geen klacht in...

De andere mensen waar ze werkt, missen geen geld. Het was een "one-shot", maar wel een goeie ;-)

wschoenm
Topic Starter

#5 , 23 apr 2012 16:42

Wat heeft die laatste opmerking met de rest te maken???
Dat men er in bepaalde middens er voor kiest om problemen op "hun" manier op te lossen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2012 17:02

Nogmaals diefstal is geen klachtmisdrijf.
Diefstal gaat in tegen de gemeenschap en is een strafbaar vergrijp.
Wat u kan doen is zich wel of niet burgerlijke partij stellen ter zitting voor schadevergoeding.
U kan ook opgeroepen worden als getuige ter zitting

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”