Wanneer PV opstellen

cend
Topic Starter

Wanneer PV opstellen

#1 , 29 mar 2012 21:37

Mijn schoonouders hebben een zaak lopen voor het vredegerecht betreffende een betwisting van grond.
Hun overbuur die ook eigenaar is van de aanpalende grond van mijn schoonouders claimt een stuk van de grond van mijn schoonouders.
Het is een perceel dat wat schuint loopt en inderdaad er zit wat speling op.
In het verleden heeft hij al geregeld struiken en dergelijke vernield, de politie is steeds een PV komen opstellen
Nu heeft hij weer een heel aantal struiken vernield (afgezaagd tot op de grond) en we hebben nu zelf een meting gedaan en de vernielingen zijn sowieso op de grond van mijn schoonouders.
Hierover bestaat dus helemaal geen twijfel, de betwiste grens ligt hier zelfs 50 cm vanaf.

Nu kwam de politie ter plaatse, ging even bij de overbuur een klapke doen en kwam terug met de melding dat het zijn grond is en dat ze daar niet in tussenkomen.
Nu vroegen mijn schoonouders niet dat ze een stelling zouden innemen, gewoon een vaststelling van de feiten zouden doen, zelfs dat weigerden ze.
Volgens de interventieploeg kunnen ze geen pv opmaken omdat de zaak hangende is bij het vredegerecht en er nog geen uitspraak is.

Wie kan dit dan wel vaststellen indien we in de toekomst een schadevergoeding willen eisen.

Want eigenlijk is dit een aanklacht tegen onbekenden... alhoewel hij toegeeft dat hij het gedaan heeft.

Kan de politie hier weigeren om een pv op te stellen omdat dit een burgerlijke zaak betreft volgen hen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 29 mar 2012 21:56

Politie is niet bevoegd, is een burgerlijke zaak. Vaststelling (en PV) kan wel door gerechtsdeurwaarder. Kosten hiervoor kan u dan bij uw eis tot schadevergoeding toevoegen.

bartvdv

#3 , 29 mar 2012 22:51

Hoezo? Er is toch iets vernield, dus waarom zou de politie geen pv kunnen opstellen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2012 23:08

De zaak gaat over eigendom en dat is voor de vrederechter.
Tot zolang daar geen uitspraak over is is de 'vermoedelijke' eigenaar perfect gerechtigd aangifte te doen van vernieling.
Trouwens hoe kan de tegenpartij aan die struiken? Staat er geen afsluiting of zo... waar de tegenpartij OVER moet kruipen.
Dan is het inklimming.

cend
Topic Starter

#5 , 01 apr 2012 11:03

Wij hebben zojuist nog de meting zelf verricht en de vernielingen zijn nu wel degelijk niet op de grond van diegene die ze vernield heeft.
Wij waren ook van oordeel dat het niet over betwisting van grond gaat maar over vernieling van eigendom.
Stel dat er nu klacht wordt ingediend tegen "onbekenden"... wat moet de politie dan doen ?
Wij kunnen wel een vermoeden hebben dat de overbuur dit heeft gedaan (hij heeft het wel toegegeven aan de interventieploeg die is opgeroepen geweest...).
Hij vindt dat hij mag doen wat hij wil op zijn grond (maar nu is het al niet meer op zijn grond).

Een gerechtsdeurwaarder kan enkel maar vaststellen hoe de situatie zich op dit ogenblik bevindt... maar deze zal niet snel veranderen... die struiken groeien niet op 1 2 3 terug.

Wat mij stoorde is dat de men op zulke momenten gewoon daar staat en er moet naar kijken... politie verklaart zich onbevoegd ?!?

Hij kan ongestoord de grond betreden want aan de oprit hangt geen poort.
Er is zelfs al melding gemaakt van bedreigingen (hij stond op een bepaald ogenblik te slingeren met een hamer en zei dat hij hem de kop ging inkloppen enz.).

Tot op dit ogenblik kunnen we mijn schoonvader rustig houden, maar stel dat op een dag ook bij mijn schoonvader eens de stoppen doorslaan...
De zaak sleept nu al een jaar aan bij het vredegerecht en dat wil dus zeggen... hij mag dus ongestoord zijn gang gaan zonder dat de politie optreedt ?
Rare wetgeving in België !

Heel de geburenkring probeert hem te vermijden omdat ze niet weten tot wat hij in staat is, maar de politie negeert gewoon al die informatie.

Turaki

#6 , 01 apr 2012 11:25

Indien beschadigingen dient de politie PV op te stellen, het is niet aan hen om te beslissen of dit wel gerechtigd is.

eylis

#7 , 01 apr 2012 11:47

hoelang duurt het nog voor de uitspraak van het vredegerecht?
En zijn jullie absoluut zeker van de perceelsgrens?
Dan zou ik zou alvast een afsluiting plaatsen. als de kerel die ook nog eens te lijf gaat, klacht neerleggen voor vernieling. Ik denk echt dat de politie niet mag weigeren een PV voor klacht op te stellen. Anders moet je ook nog een PV opstellen bij de politie voor je klacht dat ze geweigerd hebben een PV op te stellen?
Neem best contact op met de hoofdcommissaris van uw politiekantoor. Meldt dat er geweigerd is een pv van een klacht op te stellen.
Het klopt volgens mij inderdeed echt niet wat die agenten verteld hebben...

KrisP

#8 , 02 apr 2012 20:19

Waarom zou de politie zich moeten bemoeien in een burgerlijke zaak en pv opstellen?

Franciscus

#9 , 05 apr 2012 20:56

De 'eigenaar' doet aangifte van vandalisme...

KrisP

#10 , 06 apr 2012 08:29

De 'eigenaar' doet aangifte van vandalisme...
Akkoord maar het staat (nog) niet vast wie de eigenaar is. Politie kan dit ook niet weten.
Procedure voor vredegerecht loopt nog.
Ik vind dat gevaarlijk want als politie lijkt het dan alsof je partij kiest. Eén van beide partijen voelt zich dan 'gesterkt' door het pv, al dan niet terecht.
Laatse opmerking in het algemeen, niet bedoeld op TS uiteraard.

Turaki

#11 , 06 apr 2012 09:05

Politie moet ook niet nagaan wie de eigenaar is, enkel vaststelling doen. Achteraf zal wel uitgezocht worden wie de feitelijke eigenaar is (eventueel voor de rechtbank, zoals in dit geval).

Franciscus

#12 , 06 apr 2012 23:24

Juist.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”