(gekende) dader niet geidentificeerd => sepot. Heropenen?

Ginger
Topic Starter

(gekende) dader niet geidentificeerd => sepot. Heropenen?

#1 , 10 nov 2011 16:24

Ik heb een maand geleden een klacht (voorwerp 37) ingediend. De verdachte is geen onbekende. Ik heb zijn naam, achternaam, woonplaats, gsm-nummer laten vermelden in het pv.

Ik heb aan het dossier ook kledij toegevoegd om te onderzoeken op dna-sporen. Ik ben eerst naar een arts gegaan en daarna heb ik een klacht ingediend. De arts heeft enkel een vaststelling kunnen doen, maar geen dna-onderzoek, omdat zoiets blijkbaar enkel in pdracht van het parket kan worden uitgevoerd. Het medisch attest van de vaststelling heb ik ook aan het dossier toegevoegd.

Ook heb ik enkele namen laten vermelden die de verdachte hebben gezien. Ik heb die mensen daarvan op de hoogte gebracht. Ze waren op één na allemaal bereidwillig te getuigen.

Er was echter één persoon die het niet op prijs stelde dat hij als mogelijke getuige in het pv werd vermeld. Die persoon is gewezen advocaat en hij reageerde nogal buiten proportie (volgens mijn normen en die van een getuige). Die persoon eiste onder andere het dossiernummer. Er waren geen rechtstreekse bedreigingen, maar ik zou wel kunnen mijn werk verliezen als ik ermee doorging. Ook nam die persoon de rol aan van verdediger als in dat ik wist waar ik aan toe was en welke (nare) vragen en bemerkingen ik zou krijgen eens de zaak zou voorkomen.

Ik heb nu het bericht gekregen dat mijn zaak werd geseponeerd met als reden dat de dader niet kon worden geïdentificeerd. Dit in een tijdspanne van slechts een maand.

Toen ik een klacht indiende werd me verteld dat het drie maanden kan duren voor iemand wordt opgeroepen tot verhoor. En indien iemand niet reageert, nog langer. Als de zaak volgend jaar zou voorkomen, zou dat al vrij snel zijn, gezien de achterstand van het gerecht.

Ik heb inmiddels met drie van de vijf opgegeven getuigen contact opgenomen en wat blijkt; ze zijn niet opgeroepen.

Ik kan de procureur des Konings een schriftelijk verzoek sturen mijn dossier in te kijken. Kan hij/zij dat weigeren?

Als ik het dossier kan inkijken en niemand blijkt gehoord en/of mijn kledij niet onderzocht door het labo, kan ik dan het dossier terug openen op grond daarvan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2011 16:38

Loop jij niet niet wat te hard van stapel? Een DNA onderzoek eisen, en met kledij komen aandraven. Dat alles heeft geen enkel wettelijk bewijs. En over welk misdrijf spreken we hier? Ik vermoed dat het om een vechtpartij in een cafe gaat.

Ginger
Topic Starter

#3 , 10 nov 2011 16:51

37 = zedendelict

verkrachting van een meerderjarige

Reclame

j.demoor

#4 , 12 nov 2011 09:02

‘Ik heb zijn naam, achternaam, woonplaats, gsm-nummer laten vermelden in het pv....Ik heb nu het bericht gekregen dat mijn zaak werd geseponeerd met als reden dat de dader niet kon worden geïdentificeerd.

"Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Ginger
Topic Starter

#5 , 17 nov 2011 16:52

Hoe gaat dat in zijn werk?
Moet ik een brief rechtstreeks naar de procureur des Konings richten?

(sorry ik ben een leek)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”