Stalking telefonisch (electronisch) en eerroof

20prinses11
Topic Starter

Stalking telefonisch (electronisch) en eerroof

#1 , 18 apr 2011 21:14

Dag,
Kan iemand me zeggen op basis van welk wetsartikel men in verdenking kan gesteld worden van "Stalking telefonisch (electronisch) en eerroof".
De procedure gebeurt in het Frans (ikzelf ben nederlandstalig, en dus alles laten vertalen... financiëel onmogelijk) en er staat dus geschreven op één document "harcèlement téléphonique et diffamation", en op een ander document "harcèlement "téléphonique" (par voie électronique) et diffamation". In werkelijkheid gaat het om "electronisch" en dus absoluut niet telefonisch.
Mag er dan zomaar beschuldigd worden naar eigen goeddunken!
Er wordt enkel verwezen naar allerlei artikelen i.v.m. de eventuele straffen...
Ik heb mooi verzoek ingediend om dossier in te kijken... niks, geen antwoord.
Met dank :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2011 21:56

Normaal zal dossier naar uw woonplaats gestuurd worden. In het Franstalig landsgedeelte gaat men ervan uit dat men in Vlaanderen het dossier kan lezen.
Wanneer zou blijken dat de politie uit uw woonplaats met een Franstalig dossier werkt en niet met een beëdigde vertaling verzoek vriendelijk dat men de taalwetten respecteert en dat u een verklaring zal komen afleggen als het dossier vertaald is.
Sta op uw rechten het is de wet.
Tegen mij hebben ze ooit eens gezegd in het Frans dus ' Ik ben ... en ik EIS dat u Frans spreekt'. Gelet op het feit dat ik dat wettelijk niet doe heb ik dus ook niet verstaan wat die persoon aan het brabbelen was en heb ingehaakt. Is daarna nog een fikse 'rel' geweest gezien de nota die toen van Brussel is gekomen...
Heb dan mijn baas eventjes moeten wijzen op de taalwetgeving. :D

jola

#3 , 25 apr 2011 07:47

zijn beide misdrijven uit het strafwetboek;
zijn ook beide klachtmisdrijven (er is dus pas een misdrijf als het slachtoffer klacht neerlegt bij de politie, dit in tegenstelling tot de meeste andere misdrijven)

stalking:
" Art. 442bis. (ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>) Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank of met een van die straffen alleen.
Tegen het in dit artikel bedoelde misdrijf kan alleen vervolging worden ingesteld op een klacht van de persoon die beweert te worden belaagd."

Stalking of belaging is dus iemand lastig vallen, vb. door hem te achtervolgen of smsjes te sturen; is vaak ex-partners, maar niet noodzakelijk

eerroof:

" Art. 443. Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat."
" Art. 450. De in dit hoofdstuk omschreven misdrijven tegen bijzondere personen gepleegd, de lasterlijke aangifte uitgezonderd, kunnen niet worden vervolgd dan op klacht van de persoon die beweert beledigd te zijn."

Eerroof is dus iemand zwart maken betreffende een feit dat niet verboden is, vb. je beschuldigt iemand ervan dat die prostituée is

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”