Vrijlating onder Voorwaarden (VoV) - Verlenging 3 maanden

Arkangel
Topic Starter

Vrijlating onder Voorwaarden (VoV) - Verlenging 3 maanden

#1 , 20 sep 2010 11:01

Beste,

Ik ben een persoon die terecht beschuldigd geweest is van enkele strafrechtelijke feiten die normaalgezien een celstraf van 1 jaar zouden kunnen bevatten.
Ik ben gelukkig vrijgelaten onder voorwaarden (de zogenaamde grijze zone tussen vrij en cel).
Nu dit is over mij uitgesproken 20 oktober 2009. Hierbij heb ik dus voorwaarden gekregen waaraan ik 3 maanden moest voldoen.

Nu krijg ik een brief ter oproep voor een "CONFRONTATIE" ivm dit onderzoek.
Echter heb ik enkel in de maand Januari een telefonische oproep gekregen van de lokale politie dat mijn voorwaarden verlengd worden met 3 maanden en dat ze mij een schriftelijke bevesteging hiervan zouden sturen. Echter nooit ontvangen.
Ik weet dat volgens "de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis" mijn voorwaarden verlengd kunnen worden met 3 maanden.

Ik vraag mij persoonlijk enkele zaken af:

- aangezien ik nooit schriftelijk verwittigd geweest ben van deze verlenging, ben ik dan nu deze tijde, nog steeds onder "vrij onder voorwaarden" of kan dit geklasseerd worden en ben ik weder een vrij persoon?

- ik ben nooit een justitieassistent aangesteld gekregen, die normaal mijn voorwaarden zou controleren...?

- wat houdt een confrontatie exact in? Het betreft hier een zaak ivm verdovende middelen.
Kan er op 1 of andere manier gezorgd worden dat ik persoonlijk (hiermee bedoel ik, fysiek) NIET aanwezig hoef te zijn op deze confrontatie door bv een advocaat te sturen ipv ikzelve?
bv door dit te bekrachtigen dat ik dit fysiek niet aankan dmv kans op trauma's ed...?

- wat gebeurt er als ik geen gevolg geef aan deze brief ter oproep van de confrontatie? (bv, brief nooit ontvangen door DE POST ) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2010 19:21

Een gedeeltelijk antwoord
U bent niet veroordeeld vermoed ik maar dit zijn de voorwaarden opgelegd door onderzoeksrechter en of raadkamer in een lopend onderzoek .. dat is iets geheel anders.
De politie stuurt meestal geen brieven met uitnodigingen met de post ... slecht gelezen dit is iets anders.
Ik heb niets ontvangen wil zeggen dat u de voorwaarde goed meewerken al niet opvolgt met als gevolg dat OR een bevel tot medebrenging kan uitschrijven of u gewoon terug kan laten oppakken... ik zeg maar...
Dat fysiek niet aanwezig zijn geestelijk bent u het dan wel misschien ... wel uw advocaat kan u verdedigen ter zitting maar niet bij een onderzoek zo ver zijn we (gelukkig) nog niet.
U wordt geconfronteerd met ofwel de verklaringen van andere of met de personen.
Als u niet gaat kunnen de anderen zeggen dat u en u alleen het gedaan hebt.. volgende bijeenkomst is dan op de rechtbank.
Wanneer deze dan leest dat u niet hebt meegewerkt zullen ze heel veel 'medelijden' met u hebben.
Niets belet u een advocaat te nemen en deze zijn advies te volgen DAT is uw recht.
PS neem eens contact met de officier die de zaak in handen heeft - naam staat onderaan of met uw kwartierinspecteur wat de VOV betreft.
Niet opvolgen van VOV bij nieuwe feiten is meestal enkele reis naar 'hotel de houten pollepel'

Arkangel
Topic Starter

#3 , 21 sep 2010 14:27

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de inspecteur/dossierbeheerder van mijn VOV.
Hij ging doorgeven aan het parket dat ik dus niet zal deelnemen aan deze confrontatie uit angst voor represailles. Wel ging hij meedelen dat ik volledige medewerking wil leveren aan het onderzoek en dat ik eigenlijk 100% bij mijn reeds afgelegde verklaring blijf ongeacht hier een confrontatie of dergelijks van afhangt.
De inspecteur had hiervoor alle begrip en zij dat dit nogmaals voorvalt.
Ondertussen zou het onderzoek beter verlopen hebben en sta ik voor 80% in de schoenen als "slachtoffer". Ook heeft er reeds een getuige dit verhaal bevestigt.
Hiervoor zou ik geen schrik moeten hebben dat ik mijn VOV niet naleef.

Reclame

Franciscus

#4 , 24 sep 2010 10:46

Hou er wel rekening mee dat u vb bij een vooronderzoek al 'buiten vervolging' (geen juridsche betekenis) hier kan gesteld worden als u goed meewerkt - indien niet zal de confrontatie ter zitting gebeuren tijdens de rechtzaak.
Opgelet ik geef dit maar mee - ik weet niet waarover het gaat - en het kan perfect dat er om herkenning te voorkomen bepaalde maatregelen kunnen en zullen genomen worden. Open en eerlijk met de teamleider ( officier die dossier beheerd) of het openbaar ministerie of OR meewerken is primair.
Uw advocaat kan zoiets veel beter inschatten gezien deze het u kent - het dossier kent en eventueel eens een 'babbel' kan maken met de gerechtsdiensten.

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#5 , 01 okt 2010 07:33

Er staat daar maar een straf van hoogstens één jaar op? Dan mag je niet in voorlopige hechtenis genomen worden.

Zoals Franscisus al gezegd heeft ben je nog niet veroordeeld en loopt het onderzoek nog. Je moet natuurlijk wel meewerken aan het onderzoek (iedereen moet dat), maar om gegronde redenen (bedreiging) kan je bvb wel vragen om niet gedwongen te worden om deel te nemen aan onderzoeksdaden. Als dat aanvaard wordt dan blijf je meewerken aan het onderzoek.

De politie stuurt wel brieven met uitnodigingen voor verhoor, ... of denk je dat ze iedereen die ze willen spreken zelf komen ophalen met de combi?

OVer de VoV van drie maanden, ik begrijp dat niet zo goed. Een VoV impliceert dat je ook in voorlopige hechtenis kan zitten (quod non als de straf maximum één jaar is) en die voorwaarden zijn dan meestal wel voor de duur van het onderzoek en niet voor drie maanden.

Raadpleeg wel een advocaat, ook als je onschuldig bent
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#6 , 01 okt 2010 18:32

Natuurlijk zal de politie uitnodigingen sturen ofwel zelf posten ... had mijn bril niet op - hangt er natuurlijk onder meer van af waar betrokkene woont tgo het politiebureau of welke dienst het onderzoek doet.

kimtje91

#7 , 12 jan 2011 16:47

Mijn vriend is VoV sedert 6 april en is al 3 keer verlengd geweest (laatste keer van 6 januari tot 5 april ) Hij heeft hier steeds een briefje van in de bus gekregen van de lokale politie om zijn voorwaarden te gaan betekenen noemen ze dit, ook moeet hij maandelijks naar een justitieasistent, ook hij heeft een feit gepleegd waarbij de straf meestel rond een jaar gepleit word hij heeft er wel 3 maanden van moeten zitten... Hij houd zich ook aan de voorwaarden en ook zijn justitieasistent verstaat zich er niet aan waarom dit steeds verlengd word ...

Franciscus

#8 , 12 jan 2011 18:45

aan kimtje 91 wie verlengt OR raadkamer ?? navragen via kwartierinspecteur zie ook ander antwoord...

kimtje91

#9 , 12 jan 2011 20:08

@ Fransiscus, hoe bedoel je ? En wat word er bedoelt met OR? raadkamer?
Mvg

Franciscus

#10 , 14 jan 2011 12:09

OR:onderzoeksrechter
raadkamer beroepskamer tegen beslissingen OR

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”