Beste,
Ik ben een persoon die terecht beschuldigd geweest is van enkele strafrechtelijke feiten die normaalgezien een celstraf van 1 jaar zouden kunnen bevatten.
Ik ben gelukkig vrijgelaten onder voorwaarden (de zogenaamde grijze zone tussen vrij en cel).
Nu dit is over mij uitgesproken 20 oktober 2009. Hierbij heb ik dus voorwaarden gekregen waaraan ik 3 maanden moest voldoen.
Nu krijg ik een brief ter oproep voor een "CONFRONTATIE" ivm dit onderzoek.
Echter heb ik enkel in de maand Januari een telefonische oproep gekregen van de lokale politie dat mijn voorwaarden verlengd worden met 3 maanden en dat ze mij een schriftelijke bevesteging hiervan zouden sturen. Echter nooit ontvangen.
Ik weet dat volgens "de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis" mijn voorwaarden verlengd kunnen worden met 3 maanden.
Ik vraag mij persoonlijk enkele zaken af:
- aangezien ik nooit schriftelijk verwittigd geweest ben van deze verlenging, ben ik dan nu deze tijde, nog steeds onder "vrij onder voorwaarden" of kan dit geklasseerd worden en ben ik weder een vrij persoon?
- ik ben nooit een justitieassistent aangesteld gekregen, die normaal mijn voorwaarden zou controleren...?
- wat houdt een confrontatie exact in? Het betreft hier een zaak ivm verdovende middelen.
Kan er op 1 of andere manier gezorgd worden dat ik persoonlijk (hiermee bedoel ik, fysiek) NIET aanwezig hoef te zijn op deze confrontatie door bv een advocaat te sturen ipv ikzelve?
bv door dit te bekrachtigen dat ik dit fysiek niet aankan dmv kans op trauma's ed...?
- wat gebeurt er als ik geen gevolg geef aan deze brief ter oproep van de confrontatie? (bv, brief nooit ontvangen door DE POST ) ?