Valse naam opgegeven. Gevolgen?

gregorie111
Topic Starter

Valse naam opgegeven. Gevolgen?

#1 , 06 dec 2010 23:15

Ik was onlangs tegen gehouden om dat een kennis van mij een fiets probeerde te stelen. De politie had hem aangehouden, en ook mij die niets met de zaak te maken had. Ik had een valse naam opgegeven( had portefeuille niet mee), Maar later is toch uitgekomen dat ik een valse naam had opgegeven, heb nu een pv gekregen. Wat kunnen de gevolgen hier van zijn? Komt dit op mijn strafblad?

mvg,

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 07 dec 2010 08:12

Art. 231 Sw: "Hij die in het openbaar een naam aanneemt, die hem niet toekomt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van vijfentwintig [euro] tot driehonderd [euro], of met een van die straffen alleen."

As het parket beslist om je te vervolgen, dan zal je gedagvaard worden voor de correctionele rechtbank.

Was je aanwezig bij het plegen van die feiten?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2010 11:06

De politie had hem aangehouden, en ook mij die niets met de zaak te maken had. Ik had een valse naam opgegeven( had portefeuille niet mee),
Je was je echte naam vergeten omdat je je portefeuille niet mee had of zo? Je had er niets mee te maken, waarom pleeg je dan een strafbaar feit door een valse naam op te geven? Hoe komen ze trouwens bij jou terecht als ze je kennis tegengehouden hebben? Ik vermoed dat je er bij was toen die kennis van jou die fiets stal? Wel, dan ben je op zijn minst medeplichtig. Je kan moeilijk zeggen dat je van niets wist, terwijl je er stond op te kijken nietwaar?

Hopelijk krijg je de straf die je toekomt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus

#4 , 07 dec 2010 11:45

En heeft de politie uw foto en vingerafdrukken genomen.

gregorie111
Topic Starter

#5 , 07 dec 2010 11:47

Art. 231 Sw: "Hij die in het openbaar een naam aanneemt, die hem niet toekomt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van vijfentwintig [euro] tot driehonderd [euro], of met een van die straffen alleen."

As het parket beslist om je te vervolgen, dan zal je gedagvaard worden voor de correctionele rechtbank.

Ik was aanwezig bij de feiten. Ik ben nog nooit eerder met de politie in contact gekomen of dergelijke. Dus deze zaak krijgt effectief wel nog een staartje? Ik was nogal in paniek en zei daarom een andere naam.
dus bij deze ben ik mijn bewijs van goed gedrag en zeden kwijt?

mvg

gregorie111
Topic Starter

#6 , 07 dec 2010 11:49

En heeft de politie uw foto en vingerafdrukken genomen.
Ja deze hebben ze genomen.

Franciscus

#7 , 07 dec 2010 12:02

Dat wil zeggen dat u nu geregistreerd staat in het nationaal register.
De vervolging kan zijn .. let wel kan
1-diefstal (in bende bij nacht*) van een voertuig (fiets) als mededader of medeplichtige.(*mogelijk verzwarende omstandigheden)
2-bendevorming
3-valse naamdracht

Bent u ook voorgeleid bij het parket of bij de onderzoeksrechter??

gregorie111
Topic Starter

#8 , 07 dec 2010 12:12

Dat wil zeggen dat u nu geregistreerd staat in het nationaal register.
De vervolging kan zijn .. let wel kan
1-diefstal (in bende bij nacht*) van een voertuig (fiets) als mededader of medeplichtige.(*mogelijk verzwarende omstandigheden)
2-bendevorming
3-valse naamdracht

Bent u ook voorgeleid bij het parket of bij de onderzoeksrechter??
Geen idee, ik vroeg aan de politie wat de gevolgen hiervan zouden zijn, en zij zeiden gewoon dat het dossier zal worden opgestuurd naar de rechtbank en dan zullen zien wat ze er mee doen? Betekent dan nog dat er een kans is dat ik niet vervolgd wordt?

Franciscus

#9 , 07 dec 2010 12:41

Dus niet voorgeleid .. dan hangt het af wat het openbaar ministerie (parket) zal doen.
Uw verhoorblad dat u hebt meegekregen staat daar op verhoor na arrestatie?
Diefstal MET verzwarende omstandigheden ... min 6 maanden.
Het is dan wel een RB die beslist.
Er is ook een mogelijkheid dat het parket een minnelijke schikking zal voorstellen
Ook de rechtbank een een scala van mogelijkheden van effectief tot voorwaardelijk of opschorting.

gregorie111
Topic Starter

#10 , 07 dec 2010 12:50

Dus niet voorgeleid .. dan hangt het af wat het openbaar ministerie (parket) zal doen.
Er is ook een mogelijkheid dat het parket een minnelijke schikking zal voorstellen
Ook de rechtbank een een scala van mogelijkheden van effectief tot voorwaardelijk of opschorting.
Ik heb enkel een pv gekregen voor het vals opgeven van mijn naam denk ik en niet voor de diefstal zelf... Ik heb enkel een kopie van mijn pv gekregen geen arrestatieblad of dergelijke(tenzij dit het zelfde is).

float

#11 , 07 dec 2010 12:52

Ik was aanwezig bij de feiten. Ik ben nog nooit eerder met de politie in contact gekomen of dergelijke. Dus deze zaak krijgt effectief wel nog een staartje? Ik was nogal in paniek en zei daarom een andere naam.
dus bij deze ben ik mijn bewijs van goed gedrag en zeden kwijt?

mvg
Het parket beslist autonoom of zij gevolg geven aan deze zaak.
Neen, u bent dat bewijs niet kwijt. Dit hangt af van de straf die de correctionele rechtbank uitspreekt. Op dit moment is het nog veel te vroeg om hierover duidelijkheid te geven.

float

#12 , 07 dec 2010 12:56

Ik heb enkel een pv gekregen voor het vals opgeven van mijn naam denk ik en niet voor de diefstal zelf... Ik heb enkel een kopie van mijn pv gekregen geen arrestatieblad of dergelijke(tenzij dit het zelfde is).
Het kan zijn dat het parket bijkomend onderzoek vraagt. Het is nog veel te vroeg om duidelijkheid te krijgen op de zaak met het beperkte aantal elementen die er nu geweten zijn.

Franciscus

#13 , 07 dec 2010 13:19

Dan staat er bovenaan het verhoorblad.
Verhoor na arrestatie en tevens de reden(en).
Nl de wetsartikels waarom je gearresteerd zou zijn.
Wat is de code van het PV nr dus PV TU.twee cijfers die code misdrijf geven.code politiezone.123456/jaar

culpa0706

#14 , 08 dec 2010 22:05

Theoretisch kan het allemaal wel wat er gezegd wordt, maar volgens mij hoef je je echt geen zorgen te maken.
Juist of er een onderzoeksrechter geadieerd wordt om zo'n onnozel feit.
Als er een PV is opgesteld, wordt dit sowieso altijd naar het parket opgestuurd, en niet naar de rechtbank.
Een dagvaarding zal er niet van komen hoor, het zal wel een minnelijke schikking worden en als je geluk hebt seponeert het parket wel :p
En wat betreft het bewijs van goed gedrag en goede zeden: dat ben je alleen kwijt als je effectief veroordeeld wordt.
Nemo censetur ignorare HdR

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”