hoe gebeurd erfenis?

Yves8
Topic Starter

hoe gebeurd erfenis?

#1 , 26 mei 2008 08:53

Hallo,

Een vraagje ivm erfrecht.
Moeder is getrouwd met stiefvader, hebben elk eigen rekeningen bij de bank, al van voor het huwelijk.
Huis staat in eigen vermogen stiefvader, maar bij testament wordt dit aan mijn moeder geschonken bij overlijden van stiefvader.
Nu vraag ik mij af hoe het in zijn werk gaat als vb moeder eerst overlijdt, en meerbepaald de rekeningen bij de bank. Erft mijn stiefvader dit of komt dit rechtstreeks naar mij (zoon)?

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 mei 2008 13:53

Wanneer uw moeder overlijdt , erft uw stiefvader als overlevende echtgenoot het vruchtgebruik op alles wat uw moeder nalaat. De blote eigendom gaat evenwel naar U als kind en reservatair erfgenaam.
Door dit alles moet U wachten op het overlijden van uw stiefvader vooraleer U de volledige beschikking hebt over uw erfenis.
Weet gewoon dat uw moeder u - als kind uit een vorige relatie - niet volledig kan onterven tvv. uw stiefvader. Zo kan uw stiefvader het huis aan uw moeder schenken , voor zover hij geen kinderen uit een andere relatie heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Yves8
Topic Starter

#3 , 26 mei 2008 14:04

Ja dat weet ik.
Dat is niet de bedoeling om mij te onterven ofzo.
De relatie met mijn moeder en stiefvader is (gelukkig) zeer goed.
Ik vroeg met dat gewoon af naar wie dat geld van haar dan zou gaan.
In principe zal dat dan gewoon op een rekening staan, en kan ik daar dan niet aan tot wanneer stiefvader overleden is? Of sla ik de bal hier mis?

Mvg

Reclame

wanton

#4 , 26 mei 2008 15:03

Voor geld moet je zo iets zelf organiseren. Elke bank kan dat voor U regelen.

Het geld moet als blote eigendom op uw naam gezet worden , met de vermelding dat de rente aan uw stiefvader wordt uitgekeerd. Dit vervalt bij zijn overlijden en pas op dat ogenblik kan je erover beschikken.
Nadat U er de successierechten hebt van betaald , zet U het geld aldus op UW naam. Niet op naam van moeder laten en zeker niet op naam van stiefvader zetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 27 mei 2008 11:07

Bij moeders vooroverlijden geldt :“Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Moeders kinderen verkrijgen de blote eigendom van haar gehele nalatenschap,zijnde haar eigen vermogen en de helft van het gemeenschappelijk vermogen.

Het kapitaal van moeders bankrekening op de dag van haar huwelijk met stiefvader behoort tot haar eigen vermogen,krachtens “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk...”(B.W.).

“Art.600.De vruchtgebruiker neemt de zaken in de staat waarin zij zich bevinden; hij kan echter in het genot daarvan niet treden dan nadat hij, in tegenwoordigheid van de eigenaar of deze behoorlijk opgeroepen zijnde, een boedelbeschrijving van de roerende goederen en een staat van de onroerende goederen die aan het vruchtgebruik onderworpen zijn, heeft doen opmaken.”(B.W.).

De blote eigenaars van geld kunnen eisen dat dit geplaatst wordt op een bankrekening waarvan de vruchtgebruiker enkel de intresten kan ontvangen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

j.demoor

#6 , 27 mei 2008 11:07

Bij moeders vooroverlijden geldt :“Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Moeders kinderen verkrijgen de blote eigendom van haar gehele nalatenschap,zijnde haar eigen vermogen en de helft van het gemeenschappelijk vermogen.

Het kapitaal van moeders bankrekening op de dag van haar huwelijk met stiefvader behoort tot haar eigen vermogen,krachtens “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk...”(B.W.).

“Art.600.De vruchtgebruiker neemt de zaken in de staat waarin zij zich bevinden; hij kan echter in het genot daarvan niet treden dan nadat hij, in tegenwoordigheid van de eigenaar of deze behoorlijk opgeroepen zijnde, een boedelbeschrijving van de roerende goederen en een staat van de onroerende goederen die aan het vruchtgebruik onderworpen zijn, heeft doen opmaken.”(B.W.).

De blote eigenaars van geld kunnen eisen dat dit geplaatst wordt op een bankrekening waarvan de vruchtgebruiker enkel de intresten kan ontvangen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”