successierechten na emigratie naar ander EU land

europa
Topic Starter

successierechten na emigratie naar ander EU land

#1 , 23 mei 2008 12:54

24 jaar geleden zijn mijn echtgenote geemigreerd uit Belgie en hebben achtereenvolgens in verschillende landen van Europa gewoond. Sinds 5 jaar woonden we in Duitsland. Wij hebben beide echter nog de belgische nationaliteit.
Onlangs is mijn echtgenote overleden.

Eigenlijk neem ik aan dat alle erfeniszaken onder duits recht vallen, maar ik ben niet helemaal zeker.
Is dit zo ?

Ik weet bijv. van Nederland dat daar nog 10 jaar na emigratie de nederlandse fiscus successierechten kan opleggen.
Is er in Belgie ook zo een termijn ?

We hebben geen onroerend goed in Belgie, alleen had mijn echtgenote er nog een aantal spaarrekeningen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 23 mei 2008 22:30

Dergelijke "volgtermijn" bestaat in België niet. Hier wordt men van de ene dag op de andere niet-rijksinwoner.

Het erfrecht wordt in uw geval beheerst door Duits erfrecht (er zijn alleen maar roerende goederen).

Er is geen aangifteplicht in België.

Volgens mij gebeurt de verdeling van het gemeenschappelijk vermogen (als dat bestond en er was geen afwijkend huwelijkscontract) echter volgens Belgisch recht: U bent beiden Belg en woonde na uw huwelijk eerst samen in België.

europa
Topic Starter

#3 , 23 mei 2008 23:28

Dank, dat is duidelijk.

Moet nog opzoeken wat het betekent "verdeling van het gemeenschappelijk vermogen".
We hebben 7 jaar na ons huwelijk in NL elk een zgn "langstlevendentestament" laten opmaken, waarbij de langstlevende het gebruiksrecht bekwam. Een huwelijkscontract is er niet - we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

Reclame

wolf2

#4 , 24 mei 2008 14:58

Waar bent U als koppel onmiddellijk na uw huwelijk gaan wonen m.a.w. waar was uw eerste gemeenschappelijke stabiele gezinsverblijfplaats en in welk jaar was dat?

Het antwoord op die vraag bepaalt welk recht toepasselijk is op de verdeling van de goederen die U in gemeenschap bezit (bvb. in België: de 1/2 gaat naar de langstlevende; de andere 1/2 naar de nalatenschap van de eerstgestorvene).

--------------

Een testament betreft de nalatenschap. Je weet maar wat er o.a. in de nalatenschap zit nadat de gemeenschap verdeeld is.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”