Mijn vader is 4 jaar geleden overleden. Ik ben enig kind en heb de naakte eigendom geërfd van de woning van zijn ouders (dus verworven buiten het huwelijk), mijn moeder heeft het vruchtgebruik daarvan (K.I. 292,00 € niet geïndexeerd, 4 jaar geleden geschat voor 59.000€) Verder is er is ook nog de ouderlijke woning. (K.I. 1.197 € niet geïndexeerd en 4 jaar terug geschat voor 259.000€)
Mijn moeder is héél zwaar ziek (palliatief?) en de medische kosten lopen op.
Doordat mijn moeder het K.I. achter haar naam heeft van de 2 woningen kan zij niet rekenen op een VT (verhoogde tegemoetkoming) van de mutualiteiten. Mocht ze dus van het K.I. van één van de 2 huizen af zijn, zou ze dus wél kunnen rekenen op een verhoogde tegemoetkoming.
Mijn vraag: Kan men vruchtgebruik schenken/verkopen? Ligt de prijs hiervan hoger dan bij successierechten? Wat als mijn moeder komt te overlijden en het roerende negatief wordt dit terwijl het roerende oploopt in de hogere successietarieven? Kan ik bvb een lening of iets dergelijks uitschrijven aan mijn moeder om die dan in mindering te kunnen brengen bij de successierechten? Of is een andere constructie interessant?