Aangifte successie

Ronny001
Topic Starter

Aangifte successie

#1 , 19 apr 2008 22:04

Mijn stiefvader is onlangs overleden. Hij was getrouwd met mijn moeder(nu 63 jaar) onder het wettelijk stelsel. Nu heb ik een aantal vraagjes over het aangeven van de roerende goederen:

1) Moeten de gelden op naam van mijn moeder worden aangegeven, en voor hoeveel procent?
2) Klopt het dat de gelden van mijn stiefvader voor de helft moeten aangeven worden?
3) Mijn stiefvader had een levensverzekering, moet deze worden aangegeven en voor hoeveel procent?
4) De overlijdenspremies van de mutualiteit en groepsverzekering; ook aangeven en voor hoeveel procent?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 20 apr 2008 11:36

Aangezien u niet erft van uw stiefvader (behoudens testament) neem ik aan dat U het werk doet voor uw moeder.

Aangezien ze getrouwd waren met een gemeensschapsstelsel moet zij alles aangeven wat in die gemeenschap zat: alle rekeningen, ongeacht op wiens naam ze staan (tenzij bewezen kan worden dat het gaat om eigen goederen van haar, dan moeten die niet worden aangegeven) (en als het eigen goederen zijn van hem, dan moeten die worden aangegeven in zijn eigen vermogen).

2) Klopt het dat de gelden van mijn stiefvader voor de helft moeten aangeven worden?

Ja en nee. Als het een rekening is op zijn naam maar met gemeenschapsgeld er op, moet U die aangeven in de gemeenschap maar zal er door de fiscus gedeeld worden in 2.

3) Mijn stiefvader had een levensverzekering, moet deze worden aangegeven en voor hoeveel procent?

Wie betaalde ge premies van deze verzekering?
De gemeenschap: dat moet vermeld worden en er zal maar belast worden op de helft (wel volledig aangeven).

4) De overlijdenspremies van de mutualiteit en groepsverzekering; ook aangeven en voor hoeveel procent?

Groepsverzekering:
Wie is de begunstigde?
Was de aansluiting VERPLICHT?

Mutualiteit:
wordt zelden aangegeven.

Ronny001
Topic Starter

#3 , 20 apr 2008 21:13

Bedankt voor het antwoord, Dino!

Ik handel inderdaad in de naam van mijn moeder.

Wat beteft vraag 3:

De verzekering werd betaald op naam van mijn stiefvader.

Vraag 4:
Groepsverzekering:
De begunstigde is mijn moeder, de aansluiting was niet VEPLICHT.

Reclame

wolf2

#4 , 21 apr 2008 20:24

De verzekering werd betaald op naam van mijn stiefvader.

Dat zegt niet veel. De vraag is waar het geld vandaan kwam waarmee de premies betaald werden.

In aangiftes staat dikwijls na de aangegeven levensverzekering:
"Er wordt opgemerkt dat de premies betaald werden met gemeenschapsgeld zodat de uitkering slechts voor de helft belastbaar is in hoofde van ...".
Als dit van toepassing is, moet U het uiteraard vermelden.
Het is trouwens een vermoeden: mensen die getrouwd zijn met een gemeenschapsstelsel worden verondersteld hun premies daaruit te betalen.

Vraag 4:
Groepsverzekering:
De begunstigde is mijn moeder, de aansluiting was niet VEPLICHT

In dat geval is er geen vrijstelling en moet ze worden aangegeven en zal er belast worden op de uitkering in hoofde van uw moeder.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”