#2 , 19 apr 2008 11:38
Ik zal eerst antwoorden met de gegevens die u heeft bezorgd. Daaronder komen wel enkele vragen van groot belang.
Ik neem aan dat uw vader de laatste 5 jaar in het Vlaams Gewest woonde; en dat uw ouders samen in dat huis woonden.
Het gemeenschappelijk vermogen wordt in 2 verdeeld:
* de 1/2 gaat naar uw moeder; daarop is er niets verschuldigd
* de andere 1/2 gaat naar de nalatenschap.
De nalatenschap wordt verdeeld als volgt:
* uw moeder krijgt het vruchtgebruik (levenslang)
* U krijgt de blote eigendom (die blote eigendom zal pas volle eigendom worden bij het overlijden van de vruchtgebruikster).
U, uw moeder samen met de notaris bepalen de waarde van het huis (let wel: de notaris tekent de aangifte niet mee, hij is maar een raadsman in dit onderdeel van zijn job)
Voor de rekeningen telt wat er op stond de dag van het overlijden. Voor waardepapieren krijgt U meestal een waardebepaling van de bank; ofwel kijkt U in de beursberichten; ofwel volgt U de maandelijks gepubliceerde Prijscourant.
De waarde van het vruchtgebruik wordt uitgedrukt, voor het fiscale aspect, in een percentage. Als uw moeder 80 of ouder was (op datum overlijden), dan is haar vruchtgebruik 8% waard. Was ze jonger, dan 16 of 32 of ...
Berekenen wil ik wel doen, maar zeg me dan eerst hoe oud uw moeder was.
Hoe dan ook, op haar deel van de gezinswoning betaalt ze geen erfenisrechten (stel bvb. op 8% van de 1/2 van 175000).
Op de 92% van de 1/2 van 175000 betaalt U wel erfenisbelasting.
Die cadeau van de Vlaamse Regering is dus minder indrukwekkend dan wat men soms denkt.
Voor de roerende goederen betaalt U beiden (daar is geen vrijstelling voor de langstlevende).
Vraag: uw ouders hadden een huwelijkscontract. Staat daar geen artikel in dat het heeft over de toebedeling (of de verdeling) van het gemeenschappelijk vermogen? Iets over "verblijven" of artikel 1525 BW?
Staat er soms niets in over de verdeling van de nalatenschap? Iets over grootst beschikbaar deel of gifte tussen echtgenoten of schenking?
Zo ja, typ die bepalingen eens letterlijk over zodat ik ze kan bespreken.