Registratierechten en notaris

Rene
Topic Starter

Registratierechten en notaris

#1 , 29 mar 2008 18:20

Wij kopen via een SOD firma een lot (grond + woning) volgens wet Breyne
Hebben 3,5 maand geleden een compromis (verkoopsovereenkomst) getekend. Nu zijn er problemen met afwerking met proces tot gevolg.
Acte is nog niet getekend bij notaris.
Volgens de wet moeten we binnen de 4 maand registratierechten betalen op de grond. Kunnen we dat betalen rechtstreeks aan registratiekantoor of moeten we via de notaris?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 mar 2008 20:32

U kan met uw compromis naar het bevoegde registratiekantoor gaan en het compromis laten registreren na betaling van de rechten (voorzie een gewaarborgde bankcheque).
Doe echter niets zonder uw notaris in te lichten.

Rene
Topic Starter

#3 , 02 apr 2008 21:02

Deze week naar registratiekantoor geweest. En ja hoor. Met de nodige euro's en geldig verkoopsovereenkomst (+ copy) kan me zonder notaris u goed registeren.
Dino had dus gelijk.

Reclame

wolf2

#4 , 03 apr 2008 20:38

Nu heeft u wel de belasting betaald en ontsnapt U aan een boete.
De notariële akte is uiteraard ook nog nodig, want alleen zo een akte kan worden overgeschreven bij de hypotheken. En die overschrijving is nodig om aan de rest van de wereld duidelijk te maken dat U de eigenaars bent. Tot nu toe is dat enkel nog maar geweten door U, de verkopers en de fiscus. Stel dat U volgend jaar uw huis zou willen verkopen, dan zal dat immens moeilijk zijn als die overschrijving nog niet gebeurd is.
Dit alleen maar om niet de indruk te wekken dat een notaris overbodig is bij de verkoop van een huis.

Rene
Topic Starter

#5 , 03 apr 2008 22:07

Bedankt voor de toelichting.
En ja ik moet nog voorbij de notaris dat weet ik.
Maar nu heb ik 10% registratie betaald en geen 21% BTW straks.

Aangezien we in proces zijn willen we de acte niet tekenen zonder alle stukken te hebben.
De SOD firma wil snel de acte laten verleiden om ons zo onder druk te zetten. Dan moet 70% van den bouw betaald worden + grond.
Nu huren we nog en hebben geen lening.
Na de acte huren we ook nog maar komt de lening erbovenop.
Als de SOD firma wat moeilijk doet (ze is al 8 maand bezig moeilijk te doen) kunnen we dat niet lang rekken. Zo staan ze sterk. Nu staan wij sterk.

We hebben nog geen lastenboek, deftige plannen. We weigeren te tekenen voor ontvangst wat we niet hebben.
Ook hebben we nog geen factuur getekend door een architect van de afgewerkte gedeeltes van de woning. Ze willen zaken factureren die we niet hebben of nog moeten afgewerkt worden.

Gevolg proces komt volgende week voor.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”