Gezamenlijk testament

sylvia52
Topic Starter

Gezamenlijk testament

#1 , 11 mar 2008 16:31

Mijn man en ik willen een gezamenlijk testament opmaken, eigenhandig, zonder tussenkomst van notaris (voor indien we samen bv zouden verongelukken daar we veel reizen).
Mag dit geschreven worden door 1 persoon en dan gezamenlijk ondertekenen ?
We hebben ieder een broer waar we het grootste deel zouden aan nalaten. Zijn de successierechten voor hun hetzelfde indien we ieder een afzonderlijk testament zouden maken ?
Momenteel ben ik blote eigenaar van het huis waar mijn moeder het vruchtgebruik nog van heeft. Indien ik overlijd voor mijn moeder, wat gebeurt er dan met het huis ? Mag ik dit in mijn testament aan iemand anders toewijzen dan bv aan mijn broer ? (ik heb hem reeds uitgekocht).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 mar 2008 17:41

Hallo,

U zou zondigen tegen het eerste punt van een testament : eigenhandig geschreven. Dit wil zeggen : twee personen kunnen niet een gezamenlijk testament maken. Ieder afzonderlijk kan wel.
Er zijn blijkbaar geen kinderen. Uw moeder leeft nog. Die kan U alleen onterven door alles aan uw echtgenoot te geven. Zij heeft recht op één vierde van uw nalatenschap. De rest kan U geven aan wie U wil. Die moet dan wel successierecehten betalen volgens zijn band met Uzelf. U kan bepalen wat of welk deel iemand krijgt. Hoe er rekening mee dat U ook uw echtgenoot onterft indien U zelf komt te overlijden voor hem.

Ik wil maar zeggen : de praktijk is al moeilijk genoeg. Vraag toch maar eens raad aan een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52
Topic Starter

#3 , 11 mar 2008 18:00

Bedankt voor uw antwoord.
Mijn man en ik hebben bij de notaris reeds een testament officieel laten opstellen ten voordele van elkaar, dus met onterving van de familie.
We willen eigenhandig een testament opmaken, dat we gewoon zouden vernietigen indien de ene voor de andere komt te overlijden.
We hebben geen kinderen en willen dus zelf beslissen wie een deel krijgt. Als we geen testament maken gaat ALLES naar mijn moeder, broer en schoonbroer en dat is niet de bedoeling. Uiteraard krijgen ze het leeuwendeel, geen probleem voor ons, maar we willen toch ergens noteren wie ook nog een deel van de koek krijgt, hetgeen mij niet onlogisch lijkt. Of toch ?

Reclame

wolf2

#4 , 11 mar 2008 20:01

Met man bedoelt u wellicht echtgenoot.
Vermoedelijk heeft U geen huwelijkscontract.
Vermoedelijk heeft uw moeder een levenslang vruchtgebruik op uw huis verkregen uit een erfenis (het huis zou dan van uw pa alleen geweest zijn).
U heeft geen kinderen.
U heeft elk al een testament waarmee de ganse nalatenschap wordt toebedeeld aan de langstlevende.
Blijkbaar heeft U niets geregeld voor het geval U samen zou overlijden en dat is wat U nu wil regelen zonder notaris.
Dat kan mits één EVENTUELE beperking.
Personen die gelijktijdig overlijden erven niet van elkaar.
In elk geval wordt de gemeenschap verdeeld: elk van U (in overleden toestand bedoel ik) bekomt de 1/2 van de gemeenschap.
In UW nalatenschap zit ook nog eens de blote eigendom van dat huis. Waar het huis ook naartoe gaat, het vruchtgebruik van uw moeder blijft gewoon doorlopen voor de rest van HAAR leven.

U spreekt enkel van uw moeder. Mag ik daaruit afleiden dat zijn ouders en uw vader er nu al niet meer zijn?
Zo ja, dan kan uw man geven aan wie hij wil.
U kunt ook alles geven aan wie U wil, maar uw moeder heeft een reserve van 1/4 van uw erfenis. Zij KAN haar reserve doen gelden, maar dat is geen verplichting (ze heeft toch al het VG op dat huis).
Uw broer noch zijn broer hebben een reserve.

Zoals Wanthon al schreef: gezamenlijke testamenten zijn uit den boze.

sylvia52
Topic Starter

#5 , 11 mar 2008 20:28

Ook bedankt voor uw reactie.
We maken dus ieder afzonderlijk ons testament en ik hou rekening met het 1/4'de deel voor mijn moeder en al de rest is vrijblijvend in te vullen. Overlijden we niet samen, dan vernietigen we de twee testamenten. Nadien moet de langstlevende dan wel opnieuw een testament maken dat dan wel via de notaris kan gaan.

wolf2

#6 , 12 mar 2008 19:19

Ik zou geen rekening houden met dat 1/4 voor uw moeder. U zegt daar niets over; zij moet ALS ZE NOG LEEFT en ALS ZE DAT WIL haar 1/4 inroepen.

Of U de twee x keer testamenten vernietigt of niet als er nog één van U beiden in leven is, is van geen belang. Het eerste is toch niet meer uitvoerbaar (alles aan de langstlevende) en het tweede is er alleen maar als U samen overlijdt. Een nieuw, 3de testament van de langstlevende, kan via notaris of niet: het enige voordeel van het in bewaring te geven bij een notaris is dat het algemeen gekend zal zijn na uw overlijden (het hoeft zelfs geen notarieel testament te zijn; ook een eigenhandig kan U laten bewaren "onder zijn minuten"). Wat evengoed werkt is dat U het testament aan de begunstigde zelf geeft die het dan maar moet bewaren. Voor alle zekerheid kunt U een identieke kopie in uw bovenste schuif leggen ook.

sylvia52
Topic Starter

#7 , 12 mar 2008 19:30

Bedankt voor de tip.
Indien IK als laatste zou zijn, dan zou ik mijn bezit het liefst verdelen onder een 5-tal goede vrienden die het goed kunnen gebruiken, maar het is zo erg dat dan het grootste deel naar de fiscus gaat hé. Misschien kan ik dan beter alles aan mijn broer overlaten en aan hem vragen verder te delen (met het riscico dat hij het niet doet ....). Och ja, dat zijn zorgen voor later hé. Laat ons nog maar wat gezond blijven.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”