Nieuw samengesteld gezin en erfenis

diboje
Topic Starter

Nieuw samengesteld gezin en erfenis

#1 , 08 mar 2008 13:19

Geachte,
Ik heb een vraag ivm nieuw samengesteld gezin en erfenis. Nl. ik ben getrouwd met een 20 jaar ouder man die al twee kinderen uit een vorig huwelijk had.

Ondertussen zijn we getrouwd met contract. (Volledige scheiding van goederen) en hebben we een huis samen aangekocht. In de aankoopakte hebben we een beding van aanwas ingelast dat de langstlevende de volledige eigendom van het woonhuis krijgt toebedeeld alsof hij van de eerste dag volledige eigenaar was.

Tevens hebben we samen een zoon. Mijn man heeft geen enkel contact meer met zijn twee oudste kinderen. Mijn vragen zijn nu:
1) Is deze constructie voldoende om bij overlijden van mijn man de inmenging van de oudste kinderen te vrijwaren in de zin van dat ze geen enkele aanspraak kunnen maken op de gezinswoning.
2) Bestaat er geen constructie waarbij, indien ik als eerste kom te overlijden de gezinswoning naar onze zoon gaat en dat hij niet moet delen met de twee oudste kinderen.
3) Is het mogelijk om de gezinswoning op naam van onze zoon te zetten?
4) Indien ik de gezinswoning volledig op mijn naam laat zetten, kan er dan een constructie op poot gezet worden zodat bij eventuele (vecht)scheiding met mijn man hij toch rechten heeft op de gezinswoning?

Bedankt alvast voor uw antwoord.
Vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 mar 2008 13:25

“Art.1964.Een kanscontract is een wederkerige overeenkomst, waarvan de gevolgen, met betrekking tot winst en verlies, hetzij voor alle partijen, hetzij voor een of meer van hen, van een onzekere gebeurtenis afhangen...”(Burgerlijk Wetboek).

Het kanscontract genaamd ‘beding van aanwas’ houdt in dat bij overlijden van de eerststervende de langstlevende volle eigenaar wordt van het huis.Hieruit volgt dat erfgenamen hierop geen enkele aanspraak kunnen maken.

‘8.Essentiële kenmerken...zijn:...d)...dat beide partijen GELIJKE KANSEN moeten hebben om de goederen uiteindelijk te verkrijgen...”(MICHIELS,D.,Bedingen van tontine en aanwas,R.W. 1995-96,p.971).

‘ik ben getrouwd met een 20 jaar ouder man’ kan die gelijke kansen en dus ook het beding zelf betwistbaar maken.

Bij uw vooroverlijden het huis toewijzen aan uw gemeenschappelijke zoon is onverenigbaar met het beding van aanwas.

Niets belet u het huis,thans in onverdeeldheid,te schenken aan uw gemeenschappelijke zoon,of zelf in te kopen met inachtneming van art.1595,4° Burgerlijk Wetboek.,wat het einde van het beding van aanwas zou inhouden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”