erfenis

tarzan
Topic Starter

erfenis

#1 , 03 feb 2008 18:08

moeder zit al jaren in rusthuis en haar eigendom was tot hiertoe steeds verhuurd.Met dit huurgeld werdt er bijgepast om het home te betalen.
Vader is reeds jaren overleden en er zijn 5 kinderen.
Nu zouden de kinderen met toestemming van moeder het huis verkopen,ook zouden er nog 2 kavels (aanpalend)verkocht worden.
Als dochter zou ik een aanpalend stukje grond willen kopen.Ik heb nl.over die ene kavel een recht van overweg met erfdienstbaarheid lopen.En nu komt het probleem:mijn 4 andere zusters zouden nl.willen dat ik dat stukje grond onmiddelijk moet betalen om dat bedrag bij te leggen voor het rusthuis te betalen.
Daar ben ik niet mee akkoord,omdat ik denk dat dit later,als moeder komt te overlijden vereffend wordt van onze erfenis.Ik moet ook nog zeggen dat de betreffende notaris partij trekt van de 4 andere zusters.
Kan er me iemand raad geven onder jullie hoe de vork in de steel zit en wat mijn rechten zijn.

dank bij voorbaat,tarzan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 feb 2008 14:12

Ik ga ervan uit dat uw ouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract of testament en dat al hun goederen behoorden tot hun gemeenschappelijk vermogen.

Bij vaders overlijden behield moeder haar helft van het ‘aanpalend stukje’ en erfde het vruchtgebruik op vaders helft,waarvan de 5 kinderen elk 1/5 erfden in blote eigendom.

De koper van dit ‘aanpalend stukje’ betaalt dan de koopsom als volgt : aan moeder 1/2 plus de waarde van het vruchtgebruik op de andere helft.Die waarde is functie van moeders leeftijd.Aan elk van de kinderen 1/5 van de waarde van de blote eigendom(= volle eigendom - vruchtgebruik).Wat moeder met haar geld doet is enkel haar zaak.Er kan evenwel bedongen worden dat moeders koopsom betaald wordt in lijfrente.

Wat geldt voor dit ‘aanpalend stukje‘ geldt evenzeer voor de overige goederen van het gewezen huwelijksvermogen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

tarzan
Topic Starter

#3 , 06 feb 2008 16:56

dank aan j.demoor,

maar ik begrijp het allemaal niet zo goed.

Bij vaders overlijden heeft moeder dus het vruchtgebruik gekregen,maar ik dacht dat indien ze dit nu allemaal verkoopt,dat de 5 kinderen dan MOETEN uitbetaald worden van vaders deel.Dus,indien ik dat lapje grond koop,dan wordt dit dan toch afgetrokken voor mij van vaders deel ?

Ik moet dat nu toch niet te financieren,van het deel van de erfenis ?

Of heb ik het mis?

Sorry dat ik op dit gebied niet thuis ben hoor.

In ieder geval hartelijk dank voor de poging, tarzan

Reclame

wanton

#4 , 06 feb 2008 20:23

Hallo Tarzan ,

ik denk niet dat ge wijzer wordt uit de wetBoeken. Daarom even mijn uitleg.
Indien de kinderen de blote eigendom bezitten over vaders helft in de woning , is het niet meer dan normaal dat zij ook de helft van de verkoopprijs in blote eigendom verwerven. Het heeft geen zin en is zelfs af te raden om al dat geld op naam van moeder te zetten. Op die manier bestaat het gevaar dat jullie successierechten gaan betalen op jullie eigen geld. Een goede manier om dit te regelen is dat ieder zijn deel op een geblokkeerde rekening zet , met het vruchtgebruik (= rente) voor moeder. Bij het overlijden van moeder kan de rekening gedeblokkeerd worden en kan ieder over het geld beschikken.
Het deel van moeder plus de rente van jullie geld zal wel volstaan voor de kosten van het rusthuis.
Nu , niets belet mi. dat U uw deel van de opbrengst terug in de pot van uw familieleden doet als betaling van uw aankoop. Dit wordt nog gedaan en een notaris moet dat kunnen regelen.
Heb geen schrik om een andere notaris te raadplegen om uw rechten te verdedigen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tarzan
Topic Starter

#5 , 07 feb 2008 23:07

aan j.demoor,

Dit is me nu duidelijk,waarvoor mijn hartelijke dank voor uw deskundige klare uitleg.

vriendelijke groetjes, tarzan

Terug naar “Successie- & Registratierechten”